Page 108 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 108

kullanımı halinde SGK tarafından karşılanacak bedelin düşük
            kaldığı görülmektedir.
               34)    Diğer     yandan     idare,    17/2/2014      tarihli   ve
            74955854/2633893 sayılı yazısında, göz protezi bedellerinin
            yükseltilmesi konusunda çalışma yapılmasının gündeme alın-
            dığını belirtmişse de, SUT’un göz protez bedellerinin de yer
            aldığı Ek-3/C-3 listesinde 1/10/2014 tarihinde değişiklik ya-
            pılmasına karşın göz protezi bedelinin halen 150 TL olarak ko-
            runduğu tespit edilmiştir.

               35) Her ne kadar 1982 Anayasası’nın 65 inci maddesinde Devle-
            tin, sosyal ve ekonomik alanlarda Anayasa ile belirlenen görevlerini,
            bu görevlerin amaçlarına uygun öncelikleri gözeterek malî kaynakla-
            rının yeterliliği ölçüsünde yerine getireceği belirtilmişse de, hazır göz
            protezi kullanımı durumunda kişilerin mevcut sağlıklarının olumsuz
            etkilenebileceği bilimsel bir veri olarak dikkate alındığında, bundan
            kaçınmak için kişiye özel hazırlanan göz protezi kullanmak isteyen ki-
            şilerin söz konusu taleplerinin lüks bir tercih olarak algılanmaması,
            zira bu durumun yani kişilerin mevcut sağlıklarını koruma isteğinin
            sağlık hakkını yakından ilgilendirdiği ve bunun Devletin mali yeterlilik
            ölçüsüyle doğrudan ilişkilendirilemeyeceği kabul edilmiştir.
               36) Ayrıca, SGK ile yapılan yazışmadan SGK’nın 17/2/2014 tari-
            hi itibariyle son bir yıl içerisinde 11 adet protez göz ödemesi yaptığı,
            dolayısıyla söz konusu kalemin yoğun talep gören ve yekun tutan bir
            ödeme kalemi olmadığı anlaşılmıştır.

               37) Netice itibariyle, sekretaryasını Sosyal Güvenlik Kurumu’nun
            yaptığı Sağlık Hizmetleri Fiyatlandırma Komisyonu tarafından protez
            göz bedelinin 150 TL olarak belirlenmesinde hukuka aykırılık tespit
            edilmemişse de, belirlenen SUT bedelinin kişiye özel hazırlanan göz
            protezleri söz konusu olduğunda düşük kaldığı anlaşılmıştır.

               38) Bu nedenle, yukarıda bahsi geçen İnsan Hakları Evrensel Bil-
            dirgesi’nin, Uluslararası Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleş-
            mesi’nin ve Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın ilgili hükümleri ile
            Danıştay Kararı çerçevesinde, kişilerin gerek fiziksel gerekse ruhsal
            nedenlerle şahsa özel hazırlanan göz protezi kullanma tercihlerinin
            hayatını beden ve ruh sağlığı içinde sürdürme hakkı, sosyal güven-
            lik hakkı ve sağlık hakkı ile yakın ilişkisinin bulunduğu ve herkesin



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  107
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113