Page 158 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 158

haksızlığın giderilmesi ve kesintilerin iadesi talebi ile Kurumumuza
            başvurmuştur.
               B. İdarenin Şikayete İlişkin Açıklamaları

               4) Kurumumuzun 19/07/2013 tarihli ve 3004 sayılı bilgi ve belge
            isteme yazısı ile Ordu Yardımlaşma Kurumu’ndan “Yedek subayların
            yatırdıkları aidatların iadesinin yapılmadığı yönündeki iddia-
            lara” ilişkin bilgi ve belge talep edilmiş, OYAK tarafından Kurumumu-
            za gönderilen 13/08/2013 tarihli ve 6710/2013 sayılı cevabi yazıda;

               4/1) “205 Sayılı OYAK Kanunu’nun 17’nci maddesinde askerlik görevi­
            ni meslek olarak seçen muvazzaf subaylar OYAK’ın daimi üyeleri, zorunlu
            askerlik hizmetini yedek subay olarak yapanlar ise OYAK’ın geçici üyeleri
            olarak belirlenmiştir.
               4/2) Yedek subayların OYAK’a üye olmaları imkanının sağlanmasının
            amacı, OYAK’a kazanç sağlamak değil, aksine OYAK tarafından diğer dai­
            mi üyelere sağlanan bazı güvencelerin bu “geçici üyelere’de verilmesidir.
               4/3) 1961 tarihli 205 sayılı Kanun’un hazırlık aşamasındaki çalışmala­
            rın yer aldığı tutanaklardan anlaşıldığı üzere, yedek subaylar karşılaşabile­
            cekleri riskler açısından muvazzaf subaylar gibi düşünülmüş, kendilerinin
            de görev yaptıkları süre içerisinde, sebebine bakılmaksızın, ölüm ve maluli­
            yet durumlarına karşı bir sigorta kapsamında olmaları gerektiği değerlen­
            dirilmiştir.
               4/4) 205 sayılı Kanun’un 18’inci maddesi çerçevesinde hesaplanan mat­
            rahlar üzerinden yedek subayların maaşlarından görev süreleri ile sınırlı
            olmak kaydıyla yapılan %5 kesintiler (ki bu oran uygulamada bir yedek
            subayın eline geçen maaşın %2.5’i mertebesindedir) en açık ifadesiyle, si­
            gortacılık mantığı kapsamında ölüm ve maluliyet hallerinde kendilerine
            yapılacak yardımların karşılığında alınan riziko primidir. Bu primler, görev
            süresinin bitiminde 205 sayılı Kanunun 23’üncü maddesindeki açık hüküm
            nedeniyle ve tabiidir ki, diğer herhangi bir sigorta uygulamasında da oldu­
            ğu gibi, muhtemel risk gerçekleşmedi diye, iade edilmemektedir.

               4/5) Bilindiği gibi sigortacılık işlemlerinde tahsil edilen prim, riskin ger­
            çekleşmesi durumunda fiilen yapılan ödemeden çok daha azdır. Muhtemel
            risklerin ve ödemelerin karşılığı olarak tahsil edilen primlerin, risk gerçek­
            leşmedi diye ilgili kişilere iadeleri, fiilen yapılan ödemelerin karşılıklarının
            sigorta kapsamında korunmuş kişilerden değil, mevcut/kalan üyelere ait



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  157
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163