Page 157 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 157
Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmeliğin 41/1 a ve 46/1 maddeleri ve İmza Yetkileri Yönergesinin
7 inci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi uyarınca, şikayetin kabul
edilerek ilgili İdareye tavsiyede bulunulması gerektiğini belirtmiştir.
B. Ön İnceleme Süreci
2) Şikayet başvurusunun ön incelemesinde şikayet edilen idare
Ordu Yardımlaşma Kurumu olsa da, şikayetçinin askerlik hizmetini
yedek subay olarak yaptığı görev süresi boyunca OYAK adına maaşın-
dan kesinti yapılarak yatırılan aidatların iade edilmesi talebinin ancak
mevzuat değişikliği ile mümkün olacağı değerlendirildiğinden konuyla
ilgili karar alıcı olarak Milli Savunma Bakanlığı tespit edilerek re’sen
taraf olarak kabul edilmiştir.
Şikayet başvurusunun ön incelemesinde, şikâyet başvurusunun
diğer şartları taşıdığı ancak idari başvuru yollarının tüketilmemiş ol-
duğu görülmüştür. “Kamu Denetçiliği Kurumu Kanun’un, “Başvuru
ve Usulü” başlıklı 17 nci maddesinin 4 üncü fıkrası uyarınca telafisi
güç ve imkansız zararların doğması ihtimali bulunan hallerde idari
başvuru yolları tüketilmese dahi şikayet başvuruları kabul edilebilir,
bununla birlikte şikayetçi idareye başvuru yapsa dahi 205 sayılı Ka-
nunun açık hükümleri karşısında sonuç alınamayacağı anlaşıldığından
ve şikayet konusunun, askerlik hizmetini yedek subay olarak yapmış
ve yapmakta olan vatandaşları ilgilendirdiği düşünüldüğünden, idari
başvuru yollarının tüketilmesi koşulu aranmaksızın inceleme ve araş-
tırma aşamasına geçilmesine engel bir eksikliğin bulunmadığı tespit
edilmiştir.
II. OLAY VE OLGULAR
A. Şikayetçinin Konu Hakkındaki Açıklamaları ve İddiaları
3) Şikâyetçi, 2008 Eylül ayından 2009 Ağustos ayına kadar yedek
subay olarak Türk Silahlı Kuvvetlerinde görev yaptığını ve maaş aldı-
ğını, maaşından Ordu Yardımlaşma Kurumu (OYAK) adına her ay (11
ay) %5 kesinti yapıldığını, sistemde üç yıl sürekli kalınmadığı sürece
kesinti iadesi yapılmadığını, bu durumun yedek subayları sadece ke-
sinti kaynağı olarak gören bir aklın ürünü olduğunu, yedek subaylık
süresinin Kanunda belli olduğunu ifade ederek, OYAK Kanunu’nun
yedek subaylar aleyhine işleyen bu hükümlerinden kaynaklanan
156 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU