Page 570 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 570
kazanmada kişinin ilk defa çalışmaya başladığı tarihteki yaşının dik-
kate alınacağına ve bu tarihten sonra yapılacak yaş düzeltmelerinin
ilgili hakkın kazanılmasında dikkate alınmayacağını açık bir dille ifa-
de ederek, sosyal güvenlik hukuku açısında yaş tashihini sıkı kurallara
bağlanmıştır.
41) Nitekim, 5510 sayılı kanunun 57 nci maddesinin 2 nci fık-
rası da “Malûllük, yaşlılık ve ölüm sigortalarına ilişkin yaş ile ilgili
hükümlerin uygulanmasında, sigortalıların ve hak sahibi çocukları-
nın,…17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Kanuna…veya bu Kanuna göre
ilk defa malullük, yaşlılık ve ölüm sigortalarına tâbi olduğu tarihte, nü-
fus kütüğünde kayıtlı bulunan doğum tarihleri esas alınır.” hükmü ile
yaş tashihindeki sıkı kuralların uygulanmasından herhangi bir taviz
vermemiştir.
42) Yaş tashihi işlemlerinde sicil değişikliklerinin ancak yargı ka-
rarları gerçekleştirilebileceğinden hareketle mahkemelerde açılan yaş
tashih davalarının sosyal güvenlik hakları açısından uygulanıp uygu-
lanmayacağına yönelik gerek Yargıtay Hukuk Genel Kurulu kararların-
da; “nüfus kaydının düzeltilmesine ilişkin mahkeme kararlarının yaş-
lılık aylığı bağlanmasında dikkate alınmayıp ilk kez sigortalı çalışmaya
başlama tarihindeki yaşının esas alınacağına” hükmedildiği, kararların
gerekçelerinden; “nüfus kayıt düzeltme davalarındaki amacın, tutul-
makta olan sicilin, gerçek duruma uygunluğunun sağlanması olduğu,
gerek 5434 sayılı Kanundaki 18 yaş şartının, gerek 1479 sayılı Kanuna
göre ilk defa BAĞ KUR’a bağlı çalışma prensibinin gerekse de 506 sayılı
Kanuna göre ilk defa herhangi bir sosyal güvenlik kurumunda çalışma-
ya başlama ilkesinin sosyal güvenlik yasalarında düzenlenmiş olan bir
kısım sigorta kollarında dikkate alınmasında ki amacın, sigortalı için
belirtilen anlarda oluşan statükonun, başka bir ifadeyle o anki mevcut
durumun korunmasına yönelik olduğu” bu nedenle, ilk defa çalışmaya
başlandıktan sonra verilmiş yaş düzeltme kararlarının yaşlılık aylığı
yönünden dikkate alınamayacağına hükmedildiği anlaşılmıştır.
43) 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu’nun 120 nci maddesinin
bir, iki ve üçüncü maddelerinin Anayasa Aykırı olduğuna ilişkin Ana-
yasa Mahkemesi tarafından karara bağlanan itirazlarda da; “Devletin,
personel politikasını belirlemede büyük önemi olan emeklilik düzenini
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 569