Page 293 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 293
öğretim öğrencileri arasında öğrenci hakları bakımından fark
bulunmadığı belirtilerek, her iki yoldan mezun olanların eşit
hak ve yetkilere sahip olacağı, açıkça vurgulanmıştır.
22) Açık Yükseköğretim Yönetmeliğinde açıköğretim mezunları-
nın örgün öğretim mezunlarıyla tamamen eşit haklara sahip olduğu
açıkça belirtilmiştir. Açık Yükseköğretim Yönetmeliğinde açıköğreti
m mezunlarının diğer bölüm mezunlarıyla tamamen eşit olduğunun
kabul edilmesi karşısında, Suni Tohumlama Tabi Tohumlama ve Emb-
riyo Transfer Faaliyetleri Hakkında Yönetmeliğin getirmiş olduğu ör-
gün öğrenim programlarından mezun olma şartının Anayasada tarif
bulan eşitlik ilkesine aykırı olduğu görülmektedir. Ayrıca, idarenin bir
Yönetmeliğinin başka bir Yönetmelikle çelişmesi idareye güven ilkesi
ve idarenin bütünlüğü ilkesi ile de çelişmektedir.
23) İdarenin eğitim konusundaki düzenlemelerinin Yüksek Öğre-
nim Kurulu ve Üniversiteler tarafından yapıldığı, Gıda Tarım ve Hay-
vancılık Bakanlığı tarafından çıkarılan Yönetmelikle örgün öğretim ve
açık öğretim mezunları ile ilgili değerlendirme yaparken bu mevzuata
uygun düzenlemelerin yapılması ya da böyle bir düzenlemenin yönet-
melikle değil, kanunla yapılması gerekirken; ilgili Yönetmelikte yapı-
lan değişiklik ile Açık Yükseköğretim Yönetmeliğinin gözardı edilmesi
hukuka ve hakkaniyete uygun değildir.
E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
24) İnsanların en temel haklarından biri olarak kabul edilen eğitim
ve öğrenim hakkına, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 1 no’lu Ek
Protokolü’nün 2. maddesinde yer verilmiştir. Buna göre; “Hiç kimse
eğitim hakkından yoksun bırakılamaz. Devlet, eğitim ve öğretim ala-
nında yükleneceği görevlerin yerine getirilmesinde, ana ve babanın bu
eğitim ve öğretimin kendi dinî ve felsefî inançlarına göre yapılmasını
sağlama haklarına saygı gösterir”.
25) Sözleşme’ye taraf devletler, eğitim ve öğrenim hakkını engel-
lememekle yükümlendirilmiştir. Eğitim ve öğrenim hakkının engel-
lenmemesi ise, bu konuda idarenin bireylere tarafsız, eşit ve orantılı
yaklaşımı ile mümkün olacaktır. Bu nedenle, 22. ve 23. paragraflarda
belirtilen hususlar dikkate alındığında, Açıköğretim Fakültesi Labo-
rant ve Veteriner Sağlık Ön Lisans Programı mezunu olan ve Laborant
ve Veteriner Sağlık Teknikeri unvanına sahip bulunan şikayetçinin
288 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU