Page 366 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 366

temellere dayandırılmıştır. Bu bağlamda eğitimde genellik ve eşitlik
            ilkesine göre; her yurttaş, hiçbir ayırım gözetilmeksizin öğrenim ve
            eğitim hakkına sahiptir. Eğitimde, hiçbir kişiye, aileye veya zümreye
            ayrıcalık tanınamaz. Fırsat ve olanak eşitliği ilkesine göre ise toplum
            bireylerine, eğitim görmede fırsat ve olanak eşitliği sağlanır.
               Eğitimde eşitsizlik ve yetersizliğe neden olan pek çok etmen var-
            dır. Bu etmenler ekonomik, coğrafi, toplumsal olabileceği gibi eğitim
            sisteminin kendisinden kaynaklanan bir eşitsizlik de olabilir. Örneğin
            nüfus yoğunluğunun Avrupa ülkelerine nazaran oldukça fazla olduğu
            ülkemizde eğitime olan talebin tam olarak karşılanamaması sonucu
            yapılan sınavlar bu açıdan kritik bir öneme sahiptir. Dolayısıyla eği-
            timde fırsat eşitliğinin sadece eğitim alma hakkını değil fakat bu eği-
            tim boyunca eğitim basamakları arasında yapılacak değerlendirmeler-
            de objektifliği de içermesi, gerektiği düşünülmektedir. Bu bağlamda
            da, söz konusu hesaplama yönteminden kaynaklanan adaletsizliğin
            ulusal eğitim mevzuatımızla garanti altına alınan fırsat eşitliği ilkesi-
            ne ve hakkaniyete aykırı olduğu düşünülmektedir.
               38. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Altınay Türkiye Kararında,
            başvuranın  düz  liseler  ve  meslek  lisesi  mezunlarının  not  ortalamasına
            farklı kat sayıların uygulanması nedeniyle, Sözleşme ‘nin 1 No.lu Ek Pro-
            tokolü ‘nün 2. maddesinin ihlal edilip edilmediğine ilişkin söz konusu
            ihtilaflı ayrımcı muamelenin orantılı olup olmadığı noktasında yaptığı
            değerlendirmede öncelikle meslek lisesi mezunlarının düz lise mezu-
            nu adaylarla birlikte yüksek öğrenim görmek amacıyla uygulanan ÖSS
            ‘de, eşit bir biçimde rekabet ettiklerini ve adayların sınav sonuçlarının aynı
            şekilde değerlendirildiğini ardından, meslek lisesi mezunlarının lise not
            ortalamalarına normal lise mezunlarına uygulanandan daha düşük bir
            katsayı uygulandığını tespit etmiş ve buradan yola çıkarak ihtilaflı mu-
            amele ayrımcılığının, meslek liseleriyle düz liseler arasında ayrım içer-
            diği sürece, yüksek öğrenimdeki eğitim seviyesini iyileştirmeye dayalı
            amaçla makul bir orantı sağladığı kanaatine varmış ve Sözleşme ‘nin

               14. maddesiyle birlikte Sözleşme ‘nin 1 No.lu Ek Protokolü ‘nün 2.
            maddesinin ihlal edilmediğine karar verse de diğer yönden, Yüksek
            öğrenime giriş kurallarına getirilen değişikliklerin başvuran için ön-
            görülebilir olmamasına ve başvuranın durumuna uygulanabilir tela-
            fi edici tüm tedbirlerin alınmamasına ilişkin olarak varılan sonuçlar





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  361
   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371