Page 367 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 367

bağlamında, ihtilaflı muamele ayrımcılığının, başvuranın yüksek öğ-
            renim görme hakkını, kendisini bu haktan mahrum bırakarak azalttığı
            ve amaçlanan hedefte makul orantılılık ilkesi olmadığı ve dolayısıyla
            bu ayrımcılığın, Sözleşme ‘nin 14. maddesiyle birlikte Sözleşme ‘nin 1
            No.lu Ek Protokolü ‘nün 2. maddesine aykırı olduğu kanaati ve sonu-
            cuna varmıştır.
               39. Tüm bu hususlar bir bütün olarak değerlendirildiğinde;
               - Milli Eğitim Bakanlığınca 2013 ve 2014 Eğitim Öğretim yı-
            lında ortak sınavlar kapsamında düzenlenen TEOG sınav pu-
            anlarının hesaplanmasında Anayasada ifadesini bulan Kanun
            Önünde Eşitlik ilkesine ve 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Ka-
            nununda düzenlenen Fırsat ve imkân eşitliği ilkesine aykırı
            davranıldığı; Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinden muaf olan
            ve olmayan tüm öğrenciler için söz konusu Ağırlıklandırılmış
            Ortak Sınav Puanı hesaplama yönteminin matematiksel olarak
            eşitsizlik yarattığı;
                 -  Tarafsız, objektif ve gerekçeli bilirkişi heyet raporunda
            da belirtildiği üzere,  “Katsayıların sınava girecek tüm öğrenciler
            için aynı olması; soru sayılarının ders saatlerine uygun olması; test-
            leri cevaplama sürelerinin her öğrenci için aynı olması ve Din Kültürü
            ve Ahlak Bilgisi testinden muaf olanlar için, farklı alanlardan denk/eş
            değer sorular hazırlanması” gibi uygulamaların bir sonraki sınav
            uygulamasında matematiksel eşitsizliği ortadan kaldırabilece-
            ği, kanaati ve sonucuna varılmıştır.

               D. İnsan Hakları Açısından Değerlendirme ve Gerekçe
               40. AİHS Sözleşmesinin 14. maddesi;  “Bu Sözleşmede tanınan hak
            ve özgürlüklerden yararlanma, cinsiyet, ırk, renk, dil, din, siyasi veya
            diğer kanaatler, ulusal veya sosyal köken, ulusal bir azınlığa mensup
            olmak, servet, doğum veya herhangi başka bir durum bakımından hiç-
            bir ayırımcılık yapılmadan sağlanır.” hükmünü amirdir. Sözleşme ‘nin
            1 No.lu Ek Protokolü ‘nün 2. maddesinde ise eğitim hakkı  “Hiç kimse
            eğitim hakkından yoksun bırakılamaz. Devlet, eğitim ve öğretim ala-
            nında yükleneceği görevlerin yerine getirilmesinde, ana ve babanın bu
            eğitim ve öğretimin kendi dini ve felsefi inançlarına göre yapılmasını
            sağlama haklarına saygı gösterir.” şeklinde garanti altına alınmıştır.





           362   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372