Page 367 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 367
bağlamında, ihtilaflı muamele ayrımcılığının, başvuranın yüksek öğ-
renim görme hakkını, kendisini bu haktan mahrum bırakarak azalttığı
ve amaçlanan hedefte makul orantılılık ilkesi olmadığı ve dolayısıyla
bu ayrımcılığın, Sözleşme ‘nin 14. maddesiyle birlikte Sözleşme ‘nin 1
No.lu Ek Protokolü ‘nün 2. maddesine aykırı olduğu kanaati ve sonu-
cuna varmıştır.
39. Tüm bu hususlar bir bütün olarak değerlendirildiğinde;
- Milli Eğitim Bakanlığınca 2013 ve 2014 Eğitim Öğretim yı-
lında ortak sınavlar kapsamında düzenlenen TEOG sınav pu-
anlarının hesaplanmasında Anayasada ifadesini bulan Kanun
Önünde Eşitlik ilkesine ve 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Ka-
nununda düzenlenen Fırsat ve imkân eşitliği ilkesine aykırı
davranıldığı; Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinden muaf olan
ve olmayan tüm öğrenciler için söz konusu Ağırlıklandırılmış
Ortak Sınav Puanı hesaplama yönteminin matematiksel olarak
eşitsizlik yarattığı;
- Tarafsız, objektif ve gerekçeli bilirkişi heyet raporunda
da belirtildiği üzere, “Katsayıların sınava girecek tüm öğrenciler
için aynı olması; soru sayılarının ders saatlerine uygun olması; test-
leri cevaplama sürelerinin her öğrenci için aynı olması ve Din Kültürü
ve Ahlak Bilgisi testinden muaf olanlar için, farklı alanlardan denk/eş
değer sorular hazırlanması” gibi uygulamaların bir sonraki sınav
uygulamasında matematiksel eşitsizliği ortadan kaldırabilece-
ği, kanaati ve sonucuna varılmıştır.
D. İnsan Hakları Açısından Değerlendirme ve Gerekçe
40. AİHS Sözleşmesinin 14. maddesi; “Bu Sözleşmede tanınan hak
ve özgürlüklerden yararlanma, cinsiyet, ırk, renk, dil, din, siyasi veya
diğer kanaatler, ulusal veya sosyal köken, ulusal bir azınlığa mensup
olmak, servet, doğum veya herhangi başka bir durum bakımından hiç-
bir ayırımcılık yapılmadan sağlanır.” hükmünü amirdir. Sözleşme ‘nin
1 No.lu Ek Protokolü ‘nün 2. maddesinde ise eğitim hakkı “Hiç kimse
eğitim hakkından yoksun bırakılamaz. Devlet, eğitim ve öğretim ala-
nında yükleneceği görevlerin yerine getirilmesinde, ana ve babanın bu
eğitim ve öğretimin kendi dini ve felsefi inançlarına göre yapılmasını
sağlama haklarına saygı gösterir.” şeklinde garanti altına alınmıştır.
362 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU