Page 588 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 588
Anayasada yer alan eşitlik ilkesi aynı hukuki durumda bulunanlara
aynı muamelenin farklı hukuki durumda bulunanlara farklı muamele-
nin uygulanmasını gerektirmektedir. Bu ilke, aynı hukuksal durumda
olanlara aynı kuralların uygulanmasını sağlamakta, ayrıcalıklı kişi ve
toplulukların yaratılmasını ise engellemektedir. Eşitlik ilkesiyle aynı
hukuksal durumda bulunan kişiler arasında haklı bir nedene dayan-
mayan ayırımın önlenmesi amaçlanmıştır.
Danıştay 12. Dairesinin 22.2.2006 tarih ve E. 2004/4382, K.
2006/539 sayılı kararında vurgulandığı gibi idare hukuku alanında
eşitlik ilkesi kamu hizmeti kavramı ile birlikte aktarılmaktadır. Buna
göre eşitlik kamu hizmetinin genel ilkelerinden biridir. Bu çerçevede
idare, kamu hizmetini dilediğine sunmakta özgür olmadığı gibi, eşit
durumda bulunanlara eşit biçimde sunmak zorundadır. Kamu hizme-
tinin tarafsızlığı ilkesi, ayrımcılık yapmama yükümlülüğünü de içinde
barındırmaktadır.
3795 sayılı Kanun ve Teknik Öğretmenler İçin Düzenlenecek Mü-
hendislik Programlarının Uygulama Esas ve Usulleri Yönetmeliği ile
Teknik Eğitim Fakültelerinden mezun olan teknik öğretmenlerden,
düzenlenecek tamamlama programlarını başarıyla bitirenlere dalla-
rında mühendis unvanı verilmesi öngörülmektedir. Her ne kadar tek-
nik öğretmen unvanını kazanmış olanlar için hangi mühendislik dal-
larında tamamlama programlarının açılabileceğine ve bu programlara
hangi dallardan mezun olan teknik öğretmenlerin katılabileceğine
Üniversitelerarası Kurulun görüşü alınarak karar verme yetkisi Yükse-
köğretim Genel Kurulunda olsa bile idare bu yetkiyi Anayasa, Ulusla-
rarası mevzuat ve ilgili kanunlar çerçevesinde eşitlik ilkesi ve eğitimde
fırsat eşitliğini sağlayacak şekilde kullanmak zorundadır.
Mevcut bilgiler ve uygulamada yaratılan fiili durum çerçevesinde
yapı ressamlığı, yapı tasarımı ve hazır giyim öğretmenliği için mühen-
dislik tamamlamada çok fazla ders gerektirmesi sebebiyle bunların
kapsam dışında bırakılması eşitlik ve fırsat eşitliğine aykırı düşmek-
tedir. Nitekim Yükseköğretim Genel Kurulunun konuyla ilgili Genel
Kurul kararlarında farklı bir gerekçeyle bu bölümlerin kapsam dışı bı-
rakıldığına dair bilgiye de yer verilmemiştir.
Bu çerçevede Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının yapı ressamlığı,
yapı tasarımı ve hazır giyim öğretmenliği mezunlarının mühendislik
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 583