Page 588 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 588

Anayasada yer alan eşitlik ilkesi aynı hukuki durumda bulunanlara
            aynı muamelenin farklı hukuki durumda bulunanlara farklı muamele-
            nin uygulanmasını gerektirmektedir. Bu ilke, aynı hukuksal durumda
            olanlara aynı kuralların uygulanmasını sağlamakta, ayrıcalıklı kişi ve
            toplulukların yaratılmasını ise engellemektedir. Eşitlik ilkesiyle aynı
            hukuksal durumda bulunan kişiler arasında haklı bir nedene dayan-
            mayan ayırımın önlenmesi amaçlanmıştır.

               Danıştay 12. Dairesinin 22.2.2006 tarih ve E. 2004/4382, K.
            2006/539  sayılı kararında vurgulandığı  gibi idare  hukuku  alanında
            eşitlik ilkesi kamu hizmeti kavramı ile birlikte aktarılmaktadır. Buna
            göre eşitlik kamu hizmetinin genel ilkelerinden biridir. Bu çerçevede
            idare, kamu hizmetini dilediğine sunmakta özgür olmadığı gibi, eşit
            durumda bulunanlara eşit biçimde sunmak zorundadır. Kamu hizme-
            tinin tarafsızlığı ilkesi, ayrımcılık yapmama yükümlülüğünü de içinde
            barındırmaktadır.

               3795 sayılı Kanun ve Teknik Öğretmenler İçin Düzenlenecek Mü-
            hendislik Programlarının Uygulama Esas ve Usulleri Yönetmeliği ile
            Teknik Eğitim Fakültelerinden mezun olan teknik öğretmenlerden,
            düzenlenecek tamamlama programlarını  başarıyla bitirenlere  dalla-
            rında mühendis unvanı verilmesi öngörülmektedir. Her ne kadar tek-
            nik öğretmen unvanını kazanmış olanlar için hangi mühendislik dal-
            larında tamamlama programlarının açılabileceğine ve bu programlara
            hangi dallardan mezun olan teknik öğretmenlerin katılabileceğine
            Üniversitelerarası Kurulun görüşü alınarak karar verme yetkisi Yükse-
            köğretim Genel Kurulunda olsa bile idare bu yetkiyi Anayasa, Ulusla-
            rarası mevzuat ve ilgili kanunlar çerçevesinde eşitlik ilkesi ve eğitimde
            fırsat eşitliğini sağlayacak şekilde kullanmak zorundadır.
               Mevcut bilgiler ve uygulamada yaratılan fiili durum çerçevesinde
            yapı ressamlığı, yapı tasarımı ve hazır giyim öğretmenliği için mühen-
            dislik tamamlamada çok fazla ders gerektirmesi sebebiyle bunların
            kapsam dışında bırakılması eşitlik ve fırsat eşitliğine aykırı düşmek-
            tedir. Nitekim Yükseköğretim Genel Kurulunun konuyla ilgili Genel
            Kurul kararlarında farklı bir gerekçeyle bu bölümlerin kapsam dışı bı-
            rakıldığına dair bilgiye de yer verilmemiştir.
               Bu çerçevede Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının yapı ressamlığı,
            yapı tasarımı ve hazır giyim öğretmenliği mezunlarının mühendislik




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  583
   583   584   585   586   587   588   589   590   591   592   593