Page 90 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 90
B) İki Sınavın Aynı Gün ve Saatte Yapılması Yönündeki İşle-
min Değerlendirilmesi
İki sınavın aynı anda yapılmasına ilişkin şikayet değerlendirildiğin-
de, ÖSYM tarafından Mühendislik Tamamlama Programlarına katılım
için düzenlenen sınavın Teknik Öğretmenler için, DGS’nin ise Meslek
Yüksek Okulları ile Açık Öğretim Ön Lisans Programları mezunları
için uygulanmakta olup bu sınavların farklı aday portföylerine yöne-
lik olduğu ve bu programların farklı eğitim seviyesi, müfredat ve mu-
afiyete tabi oldukları belirtilmekte ise de, kurumumuza Taner Emre
tarafından yapılan şikayet başvurusu ve benzer yönde incelenmekte
olan 02.2013.239 numaralı şikayet başvurusundan anılan sınavların
aynı tarihte yapılması sebebiyle hem Teknik Öğretmen Programını
tamamlamış, hem de Meslek Yüksek Okul ya da Açık Öğretim Ön Li-
sans Programını tamamlamış olup her iki sınava da katılmaya hak ka-
zanmış, başarılı olduğu sınava göre tercih hakkını kullanmak isteyen
adaylar olduğu anlaşılmaktadır. İki sınava da girmeye hak kazanmış
adayların bu sınavlar için ayrı başvuruda bulunmalarına engel bir du-
rum görülmemektedir.
Bu sınavlara girmeye hak kazanan adayların sırf giriş yapacakları
programlarda görülecek eğitimin farklı seviyede müfredat ve muafiye-
te tabi oluşları gerekçesi ile aynı tarih ve saatte sınav yapılması sure-
tiyle tercih haklarının sınırlandırılması fırsat eşitliğinin ihlalidir.
Mevzuatta konuyla ilgili açık hükümler mevcuttur. Bağlayıcılığı ol-
masa da insanlık için ortak ideal ölçüleri belirleyen Birleşmiş Milletler
(BM) İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinin 21. maddesinin 2.fıkra-
sına göre “herkesin ülkesinin kamu hizmetlerinden eşit olarak ya-
rarlanma hakkı vardır.” Yine Beyannamenin 26. maddesinin 1. fıkr
sına··re “herkes eğitim hakkına sahiptir... Yükseköğretim, yetenek-
lerine göre herkese tam bir eşitlikle açık olmalıdır.”
BM Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklara İlişkin Uluslararası Söz-
leşmesinin 13. maddesinin 2. fıkrasının c bendine göre; sözleşmeye
taraf devletlerin, eğitim hakkının tam olarak gerçekleştirilmesi ama-
cı ile “yükseköğretimin... kişisel yetenek temelinde herkese eşit
derecede açık olması sağlanacaktır” hususunu kabul ettiğini ifade
etmektedir.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 85