Page 91 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 91

Ki bu husus T. C. Anayasasının “Genel Esaslar” başlıklı birinci kıs-
            mının X. “Kanun Önünde Eşitlik” başlığı altında 10. maddesinin 5. fık-
            rasında “Devlet organları ve idare makamları bütün işlemlerin-
            de kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek
            zorundadırlar.” şeklinde ifade bulmuştur.
               Danıştay 12. Dairesinin 22.2.2006 tarih ve E. 2004/4382, K.
            2006/539 sayılı kararında vurgulandığı gibi idare hukuku alanında
            eşitlik ilkesi kamu hizmeti kavramı ile birlikte aktarılmakta-
            dır. Buna göre eşitlik kamu hizmetinin genel ilkelerinden biridir. Bu
            çerçevede idare, kamu hizmetini dilediğine sunmakta özgür olmadı-
            ğı gibi, eşit durumda bulunanlara eşit biçimde sunmak zorundadır.
            Kamu hizmetinin tarafsızlığı ilkesi, ayrımcılık yapmama yükümlülü-
            ğünü de içinde barındırmaktadır.

               2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun “Ana İlkeler” başlıklı 5.
            Maddesinin (e) bendine göre “Yükseköğretimde imkân ve fırsat
            eşitliğini sağlayacak önlemler alınır.” Yükseköğretim Kanununun
            “Yükseköğretim Kurulunun Görevleri” başlıklı kısmının 7. maddesin-
            de “yükseköğretim kurumlarında ve bu kurumlara girişte imkân ve
            fırsat eşitliği sağlayacak önlemleri almak” YÖK’ün görevlerinden biri
            olarak sayılmıştır. Yükseköğretim Kanununun “Yükseköğretime Giriş
            ve  Yerleştirme” başlıklı  45. Maddesine  göre “Yükseköğretim ku-
            rumların, a giriş ve yerleştirme işlemleri imkân ve fırsat eşitli-
            ğini sağlayacak tedbirleri almak kaydıyla, Yükseköğretim Kurulu
            tarafından belirlenen usul ve esaslara göre yapılır.”

               Yine 6114 sayılı Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı-
            nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun “Sınava İlişkin Hüküm-
            ler” başlıklı 3. bölümünün “Temel İlkeler” başlıklı kısmının 7. mad-
            desinin birinci bendinde “sınav, ölçme, değerlendirme ve yerleştirme
            işlemleri, güvenilirlik, gizlilik, tarafsızlık, bilimsellik ilkeleri çerçeve-
            sinde ve adaylara fırsat eşitliği sağlayacak biçimde yapılır.” şeklinde
            düzenlemeler vardır.
               Söz konusu mevzuat hükümleri bakımından başvuranın iki sına-
            vın çakışmasından dolayı fırsat eşitliğinin ihlal edilmesinin yanı sıra
            eğitim hakkının ihlali de söz konusudur. BM İnsan Hakları Evrensel
            Beyannamesinin 26. maddesinde herkesin eğitim hakkına sahip ol-
            duğu ifade edilmektedir. Avrupa Konseyinin İnsan Hakları ve Temel




            86   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96