Page 428 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 428
vereceği muafiyet kararlarıyla ilgili bağlayıcı bir yönü bulunup bulun-
madığı bilgisi ve ilgili tüm belgeler talep edilmiştir.
III - HUKUKA VE HAKKANİYETE UYGUNLUK YÖNÜNDEN
DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
A. İlgili Mevzuat
12) Anayasanın 5 inci maddesinde, Devletin temel amaç ve gö-
revleri, “...kişinin temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve
adalet ilkeleriyle bağdaşmayacak surette sınırlayan siyasal, ekonomik
ve sosyal engelleri kaldırmaya, insanın maddî ve manevî varlığının
gelişmesi için gerekli şartları hazırlamaya çalışmaktır.”, 27 nci mad-
desinde, “Herkes bilim ve sanatı serbestçe öğrenme... hakkına sahip-
tir...”, 42’inci maddesinde, “Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından yok-
sun bırakılamaz. Öğrenim hakkının kapsamı kanunla tespit edilir ve
düzenlenir.” hükümleri yer almaktadır.
13) Birleşmiş Milletler (BM) İnsan Hakları Evrensel Beyan-
namesinin 26 ncı maddesinin birinci fıkrasında, herkesin eğitim
hakkına sahip olduğu, Yükseköğretimin, yeteneklerine göre herkese
tam bir eşitlikle açık olması gerektiği belirtilmiştir.
14) 3795 sayılı Bazı Lise, Okul ve Fakülte Mezunlarına Unvan
Verilmesi Hakkında Kanun’un “Unvanlar” başlıklı 3. maddesinin
(d) fıkrasında “Lise üstü dört yıl süreli yüksek teknik öğretim gören
erkek teknik öğretmen okulu, erkek teknik yüksek öğretmen okulu,
yüksek teknik öğretmen okulu ve teknik eğitim fakültesi mezunları ile
kız teknik öğretmen okulu, kız teknik yüksek öğretmen okulunun ve
mesleki eğitim fakültesinin teknik eğitim veren bölümlerinden mezun
olanlara “teknik öğretmen”, (e) fıkrasında “Teknik öğretmen unva-
nını kazananlar için ilgili teknik eğitim fakültelerince düzenlenecek en
fazla iki yarı yıl süreli tamamlama programlarını başarıyla bitirenlere
dallarında “mühendis” unvanı verilir.”,
Mühendislik Programlarının Düzenlenmesi başlıklı 4 üncü
maddesinde “Teknik öğretmenler için düzenlenecek mühendislik
programlarının uygulama esas ve usulleri, Yükseköğretim Kurulunca
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.”,
hükümleri yer almaktadır.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 423