Page 548 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 548

4) Şikayetçinin soruya itiraz ettiği hususlara ilişkin olarak görüş is-
            tediği 05/12/2013 tarihli dilekçesi üzerine Hitit Üniversitesi İlahiyat
            Fakültesi Tefsir Anabilim Dalının 06/12/2013 tarih ve 95190215/200-
            1669 sayılı yazısı ekinde sunulan mütalasında özetle “soru kökünün
            temelini “Zekât” ve “Zekatın nasıl verileceği” unsurlarının oluştur-
            duğu, bu bağlamda malî olmayan yardım ve iyiliklerden bahseden (B)
            ve(C) şıklarının doğrudan konu dışı kaldığı, soru köklerinden “zekât”
            kavramı dikkate alındığında “Müslümanlardan zengin olanların ver-
            mesi gereken zorunlu mali ibadet” tanımı çerçevesinde zekâtın genel
            anlamda Allah yolunda infâkta bulunmak ve sadaka vermek cümlesi-
            ne dâhil olduğu, ancak zekâtın, hem en çok sevilen mallardan verilme
            zorunluluğu içermemesi hem de belli bir oranda verilme şartına sahip
            olması nedeniyle ayetin işaret ettiği infâkı tamamen karşılamadığı,
            (A) ve (D) şıkları karşılaştırıldığında (D) şıkkının bu bağlamda zekât
            konusuna daha yakın durduğu;  “zekâtın nasıl verileceği” hususunda
            ise (A) şıkkına göre “kişi zekâtı muhatabını azarlamadan vermelidir”
            sonucu çıktığı, oysa zekât veren kişi fakire kendisi ulaştığı için ısrar
            karşısında kalmadığı ve kendisini baskı altında hissetmediği, azarlama
            eyleminin daralma ve öfke halinin dışavurumu bir tepki olduğu düşü-
            nüldüğünde (A) şıkkının gerçeklikle uyum arz etmediği, (D) şıkkına
            göre ise kişi “zekât verirken sevdiği malından özveride bulunmalıdır”
            sonucunun çıktığı, bunun zekât verme olgusunu tam olarak karşılama-
            sa da onunla çelişen bir tarafı olmadığı, kısacası (A) şıkkı azarlanmayı
            öne çıkarırken (D) şıkkının bu konuda açık bir bilgi vermese de zekât
            olgusuyla çelişmediği “ belirtilerek “A şıkkının sorunun cevabıyla
            ilgisi olmadığı D şıkkının ise sorunun cevabına daha yakın ol-
            duğu sonucuna varıldığı” yönünde görüş bildirilmiştir.
               -  Yukarıda belirtilen mütalaa da ayrıca, tefsir literatürü açısından
            bakıldığında Duha suresinin 9. ve 10. ayetlerinin erken Mekke döne-
            minde, Al i İmran suresinin 92. ayetinin ise Medine döneminde indiği
            belirtilerek zekatın “Medine” döneminde farz kılındığına işaret edil-
            miştir.

               B. İdarenin Şikâyete İlişkin Açıklamaları
               5) Milli Eğitim Bakanlığı’nın şikayetçinin 06/12/2013 tarihli itiraz
            dilekçesi üzerine 17/12/2013 tarih ve 39339088/480.01/3865451






                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  543
   543   544   545   546   547   548   549   550   551   552   553