Page 549 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 549

sayılı yazısında söz konusu sorunun incelendiği ve itiraza ilişkin ola-
            rak bilimsel doğruluk raporu hazırlandığı belirtilmiştir.
               6) Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Akademik İnceleme Komisyonu ile
            Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Çalışma Grubu tarafından hazırlandığı
            görülen bahse konu raporda özetle:
               “Söz konusu sorunun, “Paylaşma ve yardımlaşma ibadeti olarak
            zekât ve sadakanın kimler tarafından, kimlere, nelerden, nasıl veri-
            leceğine” ilişkin ünitesinden yola çıkılarak hazırlandığı, doğru cevap
            olan (A) seçeneğinde “nasıl” sorusunun cevabı olarak “ihtiyaç sahip-
            lerine mali yardım yaparken onları üzmemek, azarlamamak ve dola-
            yısıyla onları incitecek davranışlardan kaçınmanın tavsiye edildiği,
            söz konusu ayetin MEB’in yayınladığı ders kitabında bu bağlamda
            yer aldığı, soruda ayetin nüzul (inme) sebebinin göz ardı edildiği, zira
            burada zekâtın nasıl verileceği hakkında bir bilgi (bir yöntem) verip
            verilmediğinin sorulduğu, bu nedenle soruda öğrencilerden kazanım
            haricinde bir bilgi istenmediği, sure ismi veya nüzul (inme) sebebini
            dikkate almadan, yalnızca ayet ve hadislerdeki ifadelere yoğunlaşarak
            cevaplandırılmasının beklendiği, bu bakış açısı ile değerlendirildiğinde
            (A) seçeneğinde yer alan ayette zekâtın nasıl verileceğine dair bir ilke-
            nin yer aldığı,
               -  Diğer yandan itiraza dayanak olan “zekât ibadetinin zorunlu, sa-
            dakanın ise gönüllü bir ibadet olması ve (A) seçeneğindeki ayette “is-
            teyeni “ şeklinde yer alan ifade ile Sadakanın kastedildiği bilgisinin an-
            cak ayetin iniş sebebinin bilinmesi halinde doğru kabul edilebileceği,
            bunun ise öğrenciden beklenmediği, aksi takdirde bunun kazanım dışı
            bir bilginin yoklanması anlamına geleceği,

               -  (B) ve (C) seçeneğinde yer alan hadislerin, hangi davranışların sa-
            daka olduğunu ifade etmelerinden ötürü doğru cevap olmadıklarının
            açık olduğu,

               -   (D) seçeneğinde yer alan ayetin zekât verirken hangi malların
            verilmesinin gerektiğine dair bir uyarı ve tavsiye içerdiği, bu ayetin
            insanları kendileri için iyi yararlı gördüğü, sevdiği mallardan infakta
            bulunmaya teşvik etmeye yönelik olduğu,
               -  (A) seçeneğindeki ayet bir bütün olarak değerlendirildiğinde ih-
            tiyaç sahibi bir kimsenin “istemesi” söz konusu olduğunda veya kişi,




           544   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   544   545   546   547   548   549   550   551   552   553   554