Page 549 - egitim-ve-ogretim-hakki-2
P. 549
sayılı yazısında söz konusu sorunun incelendiği ve itiraza ilişkin ola-
rak bilimsel doğruluk raporu hazırlandığı belirtilmiştir.
6) Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Akademik İnceleme Komisyonu ile
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Çalışma Grubu tarafından hazırlandığı
görülen bahse konu raporda özetle:
“Söz konusu sorunun, “Paylaşma ve yardımlaşma ibadeti olarak
zekât ve sadakanın kimler tarafından, kimlere, nelerden, nasıl veri-
leceğine” ilişkin ünitesinden yola çıkılarak hazırlandığı, doğru cevap
olan (A) seçeneğinde “nasıl” sorusunun cevabı olarak “ihtiyaç sahip-
lerine mali yardım yaparken onları üzmemek, azarlamamak ve dola-
yısıyla onları incitecek davranışlardan kaçınmanın tavsiye edildiği,
söz konusu ayetin MEB’in yayınladığı ders kitabında bu bağlamda
yer aldığı, soruda ayetin nüzul (inme) sebebinin göz ardı edildiği, zira
burada zekâtın nasıl verileceği hakkında bir bilgi (bir yöntem) verip
verilmediğinin sorulduğu, bu nedenle soruda öğrencilerden kazanım
haricinde bir bilgi istenmediği, sure ismi veya nüzul (inme) sebebini
dikkate almadan, yalnızca ayet ve hadislerdeki ifadelere yoğunlaşarak
cevaplandırılmasının beklendiği, bu bakış açısı ile değerlendirildiğinde
(A) seçeneğinde yer alan ayette zekâtın nasıl verileceğine dair bir ilke-
nin yer aldığı,
- Diğer yandan itiraza dayanak olan “zekât ibadetinin zorunlu, sa-
dakanın ise gönüllü bir ibadet olması ve (A) seçeneğindeki ayette “is-
teyeni “ şeklinde yer alan ifade ile Sadakanın kastedildiği bilgisinin an-
cak ayetin iniş sebebinin bilinmesi halinde doğru kabul edilebileceği,
bunun ise öğrenciden beklenmediği, aksi takdirde bunun kazanım dışı
bir bilginin yoklanması anlamına geleceği,
- (B) ve (C) seçeneğinde yer alan hadislerin, hangi davranışların sa-
daka olduğunu ifade etmelerinden ötürü doğru cevap olmadıklarının
açık olduğu,
- (D) seçeneğinde yer alan ayetin zekât verirken hangi malların
verilmesinin gerektiğine dair bir uyarı ve tavsiye içerdiği, bu ayetin
insanları kendileri için iyi yararlı gördüğü, sevdiği mallardan infakta
bulunmaya teşvik etmeye yönelik olduğu,
- (A) seçeneğindeki ayet bir bütün olarak değerlendirildiğinde ih-
tiyaç sahibi bir kimsenin “istemesi” söz konusu olduğunda veya kişi,
544 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU