Page 494 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 494
belirlenmesi ve öğretim yılı başında Akademik Takvimle birlikte ilan
edilmesi hususlarının bulunduğu anlaşılmaktadır.
17. ... tarafından sınav tarihlerinin çakışmasına ilişkin olarak daha
önce Kamu Başdenetçiliği tarafından verilen tavsiye kararı örnek gös-
terilmekle birlikte; mezkur karar incelendiğinde esaslı noktalarda so-
mut olaydan önemli ölçüde farklılık arz ettiği görülmektedir.
17.1. Kamu Başdenetçisinin 10 uncu paragrafta yer verilen 2013/97
sayılı Tavsiye Kararında tarihleri çakışan iki sınav da aynı idare tara-
fından yapılmaktadır. Mezkur kararda, iki sınavın aynı gün ve saatte
yapılmasında ÖSYM tarafından yılın 44 haftasında sınavlar yapılması
ve sınav takviminin sıkışıklığının göz önünde bulundurulduğu ancak
fazla sayıda sınav yapılması, sınav takvimindeki sıkışıklık, cevabi yazı-
da belirtilmemekle beraber ilk akla gelebilecek olan personel yetersiz-
liği, sınav için uygun yer temin edilememesi vs. gibi iş yoğunluğu kay-
naklı problemlerin bir kamu hizmetinin yerine getirilmemesi yahut
geciktirilmesi ya da kişilerin mağduriyetine yol açacak şekilde kamu
hizmetlerinden eşit şekilde yararlandırılmamasına sebebiyet verecek
makul gerekçeler olarak öne sürülemeyeceği belirtilmektedir. Somut
olayda ise iki farklı idare tarafından gerçekleştirilen birbirinden farklı
nitelikte iki sınav söz konusudur.
17.2. Mezkur kararda aynı tarihlerde yapılması şikayet konusu
edilen sınavların birisi Dikey Geçiş Sınavı, diğer ise Lisans Tamamla-
ma Sınavıdır. Her iki sınavda adayların belirli bir eğitime erişimlerine
ilişkin temel sınavlardır. Bir diğer deyiş ile bu sınavlara girilmeksizin
adayların eğitimlerine başlayabilmeleri mümkün değildir. Buna karşın
şikayet konusu çakışan sınavların birisinin normal dönemde bir ders-
ten dolayı mezun olamayan öğrenciler, diğerinin ise yine normal dö-
nemde derslerini geçemeyen öğrenciler için yapılan eğitim içi sınavlar
olduğu anlaşılmaktadır. Mezkur tavsiye kararının gerekçesinde Yükse-
köğretim Kanununun “Yükseköğretime Giriş ve Yerleştirme” başlık-
lı 45. maddesinde yer alan “Yükseköğretim kurumlarına giriş ve
yerleştirme işlemleri imkân ve fırsat eşitliğini sağlayacak ted-
birleri almak kaydıyla, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirle-
nen usul ve esaslara göre yapılır” hükmüne atıf yapılmaktadır. Somut
olayda yükseköğretim kurumlarına giriş ve yerleştirme işlemlerinde
imkân ve fırsat eşitliğini zedeleyecek bir husus bulunmadığı açıktır.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 489