Page 600 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 600
sayılı yazısı ile “doktora eğitimi ülkemizde genellikle akademik kari-
yer için yapıldığından söz konusu bu iki dersin sadece doktora yapan
araştırma görevlileri tarafından değil, doktora yapan tüm öğrenci-
ler tarafından alınmasında yarar görüldüğünün üniversitelere
bildirildiği, YÖK’ün 17/03/2006 tarih ve 5551 sayılı yazısında ise
anılan mevzuatta “araştırma görevlilerinin lisansüstü eğitimleri sıra-
sında enstitü kurulunca gerekli görülen eğitim bilimleri derslerini de
almaları sağlanır” denildiğinden 05/10/1999 sayılı Karara ilişkin tali-
matların iptal edildiği ve “belirtilen derslerin verilip verilmeyeceğine
ilişkin düzenlemelerin üniversite senatosu kararı çerçevesinde enstitü
kurullarınca yapılmasının” üniversitelere duyurulduğu görülmüştür.
23) Bu kapsamda, EÜ Senatosu tarafından önce 20/06/2006
tarihinde “Araştırma Görevlilerinin doktora öğrenimleri sırasında
“Gelişim ve Öğrenme” ile “Öğretimde Planlama ve Değerlendirme”
derslerini almalarına”; akabinde 10/10/2006 tarihinde ilk karar ip-
tal edilerek “Üniversitenin Enstitülerinde doktora yapan kadrolu-kad-
rosuz Öğretim Görevlisi, Okutman, Uzman ve Araştırma Görevlileri-
nin “Gelişim ve Öğrenme” ile “Öğretimde Planlama ve Değerlendirme”
derslerini almalarının zorunlu olmasına karar verilmiştir.
24) Doktora programları kapsamında, ilgili Kanun ve Yönetmeliğe
uygun olarak müfredata eklendiği tespit edilen söz konusu dersle-
rin EÜ tarafından sunulmak istenen eğitimin ilke ve amaçları
doğrultusunda düzenlenmesinin bilimsel özerkliğin doğal bir
sonucu olduğu, EÜ tarafından belirlenen akademik standartlar
çerçevesinde ders müfredatlarının hazırlanmasının da üniver-
sitenin yetki ve takdir alanında olduğu açıktır. Bu kapsamda,
doktora eğitimi sonrasında akademik personel olarak da ça-
lışma tercihinde bulunabilecek kişilere anılan derslerin ve-
rilmesinin eğitim hizmetinin gereklerine uygun olduğu; müf-
redatta bu derslere yer verilmesinde mevzuata aykırılık bulun-
madığı tespit edilmiştir.
25) Yukarıdan bu yana anlatılanlar, şikâyet başvurucusunun
iddiaları, idarenin konu ile ilgili açıklamaları, ilgili mevzuat ve
yargı kararı birlikte değerlendirildiğinde; ülkemizdeki yükse-
köğretim faaliyetlerinin “kalitesinin” yükseltilmesi amacıyla uzun sü-
redir çalışmalar yapıldığı, bu kapsamda doktora eğitimini alan kişilere
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 595