Page 599 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 599
21.1) Nitekim, 03/07/2006 tarihli “Türkiye’nin Yükseköğretim
Stratejisi” adlı belgede yükseköğretim alanında dünyada yaşanmakta
olan yeni teknolojilerin ülkemizde yeterince yer bulmadığı, eski
öğretim tekniklerinin üniversitelerde yerini koruduğu belirtilmekte;
bunun “öğretme tekniklerine” yeterince önem verilmemesinden kay-
naklandığı, Türkiye’de öğretimin büyük ölçüde metinlerin okunması
ve belletilmesi üzerinden yapıldığı ifade edilerek, “Üniversite eğiti-
minde, eski öğretim tekniklerinin hakimiyeti sürmektedir. Yükse-
köğretim kurumlarında, sınırlı kaynaklardan yararlanarak hazırlanan
ders notlarına ya da öğrenciye not tutturularak bellettirilme esasına
dayanan bir öğretim yöntemi oldukça yaygındır. Derslerinde yeni öğ-
retim teknolojilerinden yararlanan öğretim üyelerinin de genelde bu
teknolojinin olanaklarından yeterli düzeyde yararlanmadıkları gö-
rülmektedir. Bu durum, üniversitelerde “ne öğreteceğiz” sorusunun,
“nasıl öğreteceğiz” sorusunun önüne geçmesiyle yakından ilişkilidir.
“Nasıl öğreteceğiz” sorusuna önem verilmedikçe, yeni teknolojilerin
doğru kullanımı gerçekleştirilemediği gibi, bu teknolojilerin öğretim
kalitesine yapabilecekleri katkılardan da yeterince yararlanılamaz.” (s.
189) denilmektedir.
21.2) Aynı belgenin “Doktora ve Sonrası Eğitimli İşgücünü Artır-
mak İçin Stratejilerin” yer aldığı bölümünde ise (s. 196) “Üniversite
öğretim üyeliğine yapılan atamalarda daha çok bilimsel başarı üzerin-
de durulmaktadır. Bu öğretim üyelerinin, başarılı bir öğretici olması
için, yararlı olabilecek pedagojik formasyonları bulunup bulunmadı-
ğı hesaba katılmamaktadır. Bu açığı kapamak için öğretim üyeliğine
atanan bir kişinin pedagojik formasyonunu geliştirmesi için olanaklar
yaratılmalıdır. Öğretim üyelerinin ne tür ve ne düzeyde bir pedagojik
formasyona sahip olması gerektiğini her üniversitenin senatosu ka-
rarlaştırmalıdır.” denilmektedir.
22) Bu anlayışın uzun süredir yükseköğretim faaliyetlerinin plan-
lama ve yürütülmesinde hakim olduğu anlaşılmaktadır. 14 sayılı pa-
ragrafta yer verilen YÖK Yürütme Kurulunun 05/10/1999 tarih ve
2691 sayılı kararı ile “bir üniversite adına bir diğer üniversitede lisan-
süstü eğitim gören araştırma görevlilerinin “Gelişim ve Öğrenme” ve
“Öğretimde Planlama ve Değerlendirme” derslerini alabilmeleri için
üniversitelerin enstitü kurulları tarafından gerekli düzenlemelerin
yapılması yönünde karar aldığı; YÖK’ün 07/04/2000 tarih ve 6961
594 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU