Page 33 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 33

26. Yargıtay 13 üncü Hukuk Dairesinin 13/4/1998 günlü E.
            1998/2273 ve K. 1998/3034 sayılı kararı; “Dava, dilekçesine ekli ola-
            rak sunulan Erzurum Tüketici Sorunları İl Hakem Heyeti kararında
            da açıkça belirtildiği üzere fayansların çatlaması binanın esnemesi
            nedenine, ufalanması ise fabrika hatasına bağlanmaktadır. Binanın
            esnemesi sonucu oluşan zarardan davalı satıcıyı sorumlu tutmaya ola-
            nak yoktur. Ancak, fabrika hatasından dolayı ufalanma mevcut ise bu
            satış, 4077 Sayılı Tüketiciyi Koruma Hakkındaki Kanunu’nun 4. mad-
            desi hükmüne göre ayıplı mal satışı niteliğinde olup bundan doğan za-
            rardan tüketiciye karşı satıcı sorumludur. Mahkemece, her ne kadar
            bilirkişi incelemesi yaptırılmış ise de, bilirkişi, zarar miktarını tesbit
            etmekle yetinmiş, zararın ne miktarının çatlamadan, ne miktarının
            ufalanmadan meydana geldiğini açıklamamıştır. O halde bu raporun
            hükme esas alınmasına olanak yoktur. Bu durumda mahkemece, ye-
            niden bilirkişi incelemesi yaptırılıp satışa konu fayanslarda ufalanma-
            dan dolayı bir zararın mevcut bulunup bulunmadığı, zarar mevcut ise,
            miktarının saptanması ve bunun ödetilmesine karar verilmesi gerekir.
            Mahkemece, bu yönün gözetilmemiş olması usul ve yasaya aykırıdır.
            Bozma nedenidir. Sonuç: Yukarıda açıklanan nedenlerle temyiz olu-
            nan kararın davacı yararına bozulmasına, istek halinde peşin harcın
            iadesine, 13.4.1998 gününde oybirliğiyle karar verildi.” şeklindedir.
               27.  Yargıtay  13  üncü  Hukuk  Dairesinin  4/5/2009  günlü  E.
            2008/9676 ve K. 2009/6001 sayılı kararında; “4077 sayılı Yasanın
            4/2 maddesi ayıplı malın neden olduğu zararlardan satıcıyı sorumlu
            tutmuştur. Aynı Yasanın 30. maddesi bu kanunda hüküm bulunma-
            yan hallerde genel hükümlerin uygulanacağını öngörmüştür. BK. 202
            maddesi yollamasıyla BK.’nun 205. maddesinin 2. fıkrası; “... Satıcı,
            bunlardan maada alıcıya ayıplı mal teslim etmesinden doğrudan doğ-
            ruya tevellüt etmiş olan zararı da ayrıca tazmin etmeye mecburdur.”
            3. fıkrası “... Satıcı kendisine hiçbir kusur isnat edilemeyeceğini ispat
            etmedikçe, alıcının diğer her türlü zararlarını tazmin etmeye mecbur-
            dur.” düzenlemesini getirmiştir. Bu yasal düzenleme doğrultusunda
            davalı hiçbir kusuru olmadığını kanıtlamadıkça oluşan davacı zararın-
            dan sorumludur. Davalılar, toplanan delillerle kusurlu olmadıklarını
            kanıtlayamadıklarından tüketicinin ihtiyacını karşılamak için araç ki-
            ralamak zorunda kalmasından doğan zararı da karşılamakla yükümlü-
            dür.” hususları ifade edilmiştir.




            28   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38