Page 410 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 410
“Bireysel emeklilik aracısı, katılımcının yaşı ve beklentilerine göre, sis-
temin uzun vadeli yapısını da göz önünde bulundurarak katılımcıya
uygun tavsiyede bulunur ve katılımcının taleplerini dikkate alarak ge-
rekli bilgi ve belgeleri düzenler. …” hükmü yer almaktadır.
16) Emeklilik Gözetim Merkezi Çalışma Esasları Yönetmeli-
ğinin;
16.1) “Amaç ve kapsam” başlıklı 1 inci maddesinde, “Bu Yö-
netmeliğin amacı, bireysel emeklilik sisteminin güvenli ve etkin bi-
çimde işletilmesini sağlamak ve katılımcıların hak ve menfaatlerini
korumak üzere Müsteşarlıkça görevlendirilen emeklilik gözetim mer-
kezinin çalışma esas ve usullerini düzenlemektir.” hükmü;
16.2) “Tanımlar” başlıklı 3 üncü maddesinde, “1) Bu Yönet-
melikte geçen; a) Emeklilik gözetim merkezi: Müsteşarlıkça şirketlerin
gözetimi ile ilgili olarak görevlendirilen tüzel kişiyi, … c) Kanun: 4632
sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanununu, ç) Ka-
tılımcı: Emeklilik sözleşmesine göre ad ve hesabına bireysel emeklilik
hesabı açılan fiil ehliyetine sahip gerçek kişiyi,- … e) Müsteşarlık: Ha-
zine Müsteşarlığını, f) Şirket: Kanuna göre kurulan emeklilik şirketini,
ifade eder.” hükmü,
16.3) “Gözetim raporları” başlıklı 9 uncu maddesinde,
“Emeklilik gözetim merkezi, Müsteşarlıkça uygun görülen metot ve
biçimde gözetim raporları hazırlar ve güvenli hatlar üzerinden Müs-
teşarlığa iletir. Şirketlerin faaliyetlerinin yürütülmesi sırasında mev-
zuata aykırı olduğu tespit edilen uygulamaları Müsteşarlığa ve gerekli
durumlarda Kurula bildirir.” hükmü,
16.4) Bilgilendirme ve şikayetler” başlıklı 14 üncü maddesi-
nin birinci fıkrasında, “Emeklilik gözetim merkezi, tarafsızlık ilkesi-
ne uygun olarak kamunun ve katılımcıların bilgilendirilmesine yönelik
çalışmalar yapar, şikayetleri değerlendirir. Bilgilendirme kapsamında
aşağıdaki faaliyetleri yürütür. … b) Bireysel emeklilik sisteminin işle-
yişine, emeklilik planlarına, bireysel emeklilik aracıları siciline, fonlara
ve benzeri konulara ilişkin olarak, ilgili mevzuat çerçevesinde tarafları
bilgilendirir. Eksik ve yanlış bilgilendirmeden kaynaklanabilecek ha-
talı uygulamaların tespitine yönelik kontrol sistemleri oluşturabilir.
Bu işlemleri, bünyesindeki çağrı merkezi veya diğer iletişim araçlarını
kullanarak yapabilir. … Emeklilik gözetim merkezi, yazılı veya kayda
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 405