Page 414 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 414
hak ve menfaatlerini korumak amacıyla şirketlerin ve bireysel emek-
lilik aracılarının faaliyetlerinin gözetim ve denetimini yapma yü-
kümlülüğü söz konusudur. Bu amaçla alt yapı oluşturulmasına, ka-
munun ve katılımcıların bilgilendirilmesine ilişkin görevleri yerine
getirmek üzere özel hukuk hükümlerine göre kurulmuş bir tüzel kişiyi
emeklilik gözetim merkezi olarak görevlendirme yetkisinin Müsteşar-
lığa verildiği (Bknz: 13.3 Prgrf); bireysel emeklilik sisteminin güvenli
ve etkin biçimde işletilmesini sağlamak ve katılımcıların hak ve men-
faatlerini korumak üzere Müsteşarlıkça görevlendirilen Emeklilik
Gözetim Merkezi’nin (Bknz: 16.1 Prgrf) tarafsızlık ilkesine uygun
olarak kamunun ve katılımcıların bilgilendirilmesine yönelik çalışma-
lar yapma, şikayetleri değerlendirme ve gerekli gördüğü husus-
larda Müsteşarlığı bilgilendirme yükümlülüğünün bulunduğu
(Bknz: 16.4 Prgrf) görülmektedir.
27) Somut olayda, şikâyete konu edilen bireysel emeklilik sözleş-
mesi ve özet bilgi formunda giriş aidatına ilişkin bilgilerin yer aldığı,
ancak sisteme ilişkin bilgilerin başvurucuya telefonda anlatıldığı, söz-
leşmenin de doldurulmadan matbu bir şekilde imzalandığı (Bknz: 4.1
Prgrf), sigorta şirketi temsilcisi tarafından, yapılan telefon görüşme-
sinde sistem hakkında tüm bilgilerin verildiği hususunun iddia edil-
diği, ancak bilgilendirmenin usulüne uygun olarak yapıldığını
ispat külfeti bulunan (Bknz: 14.1 Prgrf) sigorta şirketinin veri-
len bilginin giriş aidatı alınmayacağı yönünde mi yoksa giriş aidatının
erteleneceği yönünde mi olduğu hususunu açıklığa kavuşturamadığı,
kaldı ki sigorta şirketi tarafından sözleşmede yer alan tüm hükümlerin
tartışıldığına, dolayısıyla bilgilendirme yükümlülüğünün gereği gibi
yerine getirildiğine ilişkin olarak, ilgili temsilcilerinin beyanı dışında
telefon kaydı ya da herhangi bir bilgi veya belge de sunulmadı-
ğı anlaşılmaktadır.
28) Diğer yandan Hazine Müsteşarlığı’nın, konuyla ilgili olarak,
başvurucunun sisteme dâhil olduğu dönemi kapsayan bir arama çalış-
ması yapıldığı ve diğer müşterilerden şikâyet başvurucusunun iddiala-
rını doğrulayan bir bilgi alınmadığı (Bknz: 5.2 Prgrf) hususlarını ifade
ettiği, buna karşın Hazine Müsteşarlığı tarafından başvurucunun id-
dialarının doğru olup olmadığı hususunun tespit edilmesini teminen
telefon kayıtlarının incelemesinin yapıldığına ve bu durumun doğru-
landığına ilişkin bir bilgi verilmediği görülmektedir.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 409