Page 454 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 454

Ulaşılabilirlik İçin Yapısal Önlemler ve İşaretlemelerin Tasarım Kural-
            ları Standardı” mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinde ve bunların
            ihale, geçici kabul, kabul, denetim ve muayene safhalarında zorunlu
            olarak uygulacağı, TSE 12576 kaldırım standardı olarak tüm yayaların
            serbestçe hareket edebilmeleri için yaya kaldırımının en az net 150
            cm olması, yaya kaldırımı net ölçüsüne ilâveten mülkiyet yanında en
            az 25 cm, bordür taşı tarafında bordür taşı dâhil 50 cm emniyet şeridi
            olması gerektiği, kaldırım genişliğine ve yol gruplarına göre emniyet
            şeritleri mülkiyet sırasında 50 cm, bordür taşı tarafında 120 cm. kadar
            olabileceği düzenlemeleri yer almıştır.

               B. Şikayet Konusuna İlişkin Uygulamalar
               16) Yargıtay 1. Hukuk Dairesi’nin E:2003/13147, K:2003/13465
            ve 15.12.2003 tarihli kararına göre; davacıların, esnaflık yaptıkları
            Uzun Çarşının girişine Anıtlar Yüksek Kurulunun izni, Belediye Baş-
            kanlığının yer göstermesi ile elektrik dağıtım trafosu yerleştirildiği,
            bu durumun çarşıya giriş çıkışı engellediği, tarihi dokuyu zedelediği,
            kendilerini olumsuz etkilediği ileri sürerek, trafonun sökülmek sure-
            tiyle, murazanın men’ini istemeleri üzerine Mahkemece, davacıların
            iddiasının sabit görülerek, trafonun kaldırılmasına karar verildiği,
            davalı Büyükşehir Belediyesinin bozma talebi yerinde olmadığından
            hükmün onanmasına karar verildiği anlaşılmaktadır.

               C. Kamu Denetçisi Zekeriya Aslan’nın Kamu Başdenetçisine
            Önerisi

               17) Şikayetçinin ikamet ettiği ev ve işlettiği dükkan önüne ... Elekt-
            rik Dağıtım A.Ş tarafından kaldırım üzerine yerleştirilen AG elektrik
            dağıtım panosu ile ilgili anılan dağıtım şirketinin hatalı davrandığı,
            yukarıda bahsedilen kanun ve yönetmelik hükümleri dikkate alındı-
            ğında kamunun ortak kullanımına açık yerler üzerinde tasarruf sahibi
            ... Belediyesinden açık ve yazılı izin alınmadan söz konusu panonun
            yerleştirildiği, şikayetçinin eve ve işyeri bina girişleri imar kanununda
            belirtilen “ulaşılabilirlik” ilkesiyle uyuşmadığı, mahalli idareler için zo-
            runlu tutulan TSE kaldırım standartları dikkate alınmadan kaldırımla-
            rın bu şekilde kullanılmasının yayaların gidiş ve gelişlerinin zorlanma-
            sına sebep olduğu, Avrupa Yaya haklarında belirtilen kamu alanlarının
            nimetlerinden özgürce yararlanma ve sağlıklı bir çevrede yaşama hak-
            kının ve yayanın, izole yaya bölgelerine değil kentin düzeniyle uyumlu,




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  449
   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459