Page 191 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 191

D. Kamu Denetçisi Abdullah Cengiz Makas’ın İnceleme ve
            Araştırma Bulguları
               6. Şikayete konu işleme ilişkin bilgi ve belgeler Gelir İdaresi Baş-
            kanlığı’ndan istenilmiş, ilgili idarece 4 numaralı paragrafta anlatılan
            açıklamalar yapılmıştır.

               III. HUKUKİ DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
               A. İlgili Mevzuat

               7. 492 sayılı Harçlar Kanunu’nun 57 nci maddesinde “Tapu ve ka-
            dastro işlemlerinden bu kanuna bağlı (4) sayılı tarifede yazılı olanları,
            tapu ve kadastro harçlarına tabidir.” hükmü düzenlenirken; Kanunun 63
            üncü maddesi;”Bu Kanunda sözü edilen “kayıtlı değer” veya “ emlâk vergisi
            değeri” deyimi; 1319 sayılı Emlâk Vergisi Kanununun 29 uncu maddesine
            göre belirlenen vergi değerini ifade eder. Gayrimenkul devir ve iktisapla-
            rında tapu ve kadastro harcı, emlak vergisi değerinden az olmamak üzere,
            beyan edilen devir ve iktisap bedeli üzerinden hesaplanır. Kat irtifaklı gay-
            rimenkul devir ve iktisaplarında harç, devir ve iktisap bedelinin tamamı
            üzerinden hesaplanır. Tapuda yapılan işlemden sonra, emlak vergisi değe-
            rinden daha düşük bir bedel üzerinden harç ödendiğinin veya beyan edilen
            devir ve iktisap bedelinin gerçek durumu yansıtmadığının tespit edilmesi
            halinde, aradaki farka isabet eden harç ikmalen veya re’sen tarh edilir. Bu
            suretle tarh edilecek tapu ve kadastro harcı için, 213 sayılı Vergi Usul Ka-
            nununda yer alan vergi ziyaı cezası % 25 nispetinde uygulanır.” hükmünü
            amirdir.

                 8.  213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun (VUK) “ Tebliğ esasları” başlıklı
            93 üncü maddesinin ilk fıkrasında “Tahakkuk fişinden gayri, vergilendir-
            me ile ilgili olup, hüküm ifade eden bilümum vesikalar ve yazılar adresleri bi-
            linen gerçek ve tüzel kişilere posta vasıtasiyle ilmühaberli taahhütlü olarak,
            adresleri bilinmeyenlere ilan yolu ile tebliğ edilir.” hükmü düzenlenirken;
            94 üncü maddesinin ilk fıkrası “Tebliğ mükelleflere, bunların kanu-
            ni temsilcilerine, umumi vekillerine veya vergi cezası kesilenlere
            yapılır.” şeklindedir. Kanunun 99 uncu maddesinde “Posta ile tebliğde
            tebliğ edilecek vesika kapalı bir zarf içinde postaya verilir. Bunun için, şekil-
            leri Maliye Bakanlığınca tesbit edilen özel zarflar kullanılır.” hükmünden
            sonra 100 üncü maddesinde “Bilinen adrese gönderilen mektuplar






           184   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196