Page 364 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 364

tarafından konulan mali yükümlülüklerin kanuni dayanağının olması
            gerektiği açıktır.
               30. Yukarıda yer alan ilgili mevzuat hükümleri kapsamında, ön
            müracaat-kayıt bedelinin, OSB’nin yasalar çerçevesinde yetkili kılınan
            organlarınca konulduğu ve 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Ka-
            nunun 12 nci maddesi gereğince OSB’nin yasal gelirleri içerisinde dü-
            zenlendiği değerlendirildiğinden kanuni dayanağa sahip ön müracaat
            bedelinin “kamu geliri” olduğu anlaşılmıştır. Dolayısıyla 28 inci parag-
            rafta değinildiği üzere, OSB ile ilgili yapılacak iş ve işlemlerde şartlar
            belirlemeye Müteşebbis Heyet ve Yönetim Kurulu yetkili oldu-
            ğundan bir kamu geliri olan ön müracaat bedelinin hangi şartlarda
            iade edileceğine de bu organların karar vereceği açıktır.
               31. Somut olayımıza ilişkin OSB Yönetim Kurulu kararına
            bakıldığında; ön müracaat bedelinin, sadece kendilerine tahsis
            yapılmayanlara iade edileceğine dair bir karar alındığı ve bu-
            nunda mutat vasıtalarla tahsis talebinde bulunacaklara ilan edildiği,
            dolayısıyla bu şartların şikâyetçi tarafından da tahsis öncesinde bi-
            lindiği, ayrıca arsa tahsisinin iptalinde idarenin herhangi bir hukuka
            aykırı işleminin de bulunmadığı, aksine iptalin, şikâyetçinin sözleşme
            ve yatırım taahhütnamesinde belirtilen şartlara riayet etmemesinden
            kaynaklandığı, öte yandan arsa tahsisi için yapılan başvurulardan alı-
            nan ön müracaat bedelinin, başvurucuların samimi olup olmadığı ko-
            nusunda önemli ve genel bir uygulama olduğu, kendisine arsa tahsisi
            yapılan şikayetçinin sözleşme hükümlerini yerine getirmemesi nede-
            niyle idarenin zarara uğradığı gözetildiğinde, bu zararın tazmini açı-
            sından bir güvence niteliğindeki ön müracaat bedelinin iade edilme-
            mesi hususunun devleti mali politikası çerçevesinde hukuka ve hakka-
            niyete aykırı olmadığı kanaati ve sonucuna varılmıştır.

               C. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
               32.  T.C. Anayasasının “Kanun Önünde  Eşitlik” başlıklı  10 uncu
            maddesinde ifadesini bulan eşitlik ilkesinin, Avrupa İnsan Hakları
            Sözleşmesinin 13 üncü maddesindeki etkili başvuru hakkının ve 17
            inci maddesindeki hakları kötüye kullanma yasağının ihlal edildiği-
            ne dair herhangi bir bulgu ve bilgiye rastlanmadığı gibi şikâyete konu
            olayda, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ile






                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  357
   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369