Page 412 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 412

yüklenicinin basiretli bir tacir olarak söz konusu işi zamanında bitir-
            mek için gerekli önlemleri alması gerekeceğinden hareketle, normal
            mevsim koşullarının gereği olan yağışların mücbir sebebin unsurları
            kaçınılmazlık ve öngörülemezlik unsurlarının geçmiş yıl ortalamala-
            rından önemli ölçüde farklılık gösteren ve öngörülebilme sınırını aştı-
            ğının yetkili merciler (Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü) ta-
            rafından tespit edilmesi durumunda öngörülemezlik ve önlenemezlik
            kriterleri oluşacağından, bu halde ortaya  çıkan  durumun 4735 sayılı
            Kanunun 10 uncu maddesinin (e) bendi çerçevesinde mücbir sebep
            olarak  kabul edilebileceğine oy çokluğuyla karar verildiği”,

               29) Yine, 20.07.2009 tarih ve 2009/DK.D-100 sayılı Firma-
            nın  gümrük  İşlerinde  yaşadığı ve  Gecikmelerden Ötürü Süre
            Uzatımı konulu kamu İhale Kurulu Kararında özetle; “…..İstekli-
            lerin ihale konusu işi ihale dokümanına uygun bir şekilde yerine getir-
            melerini mümkün kılacak hazırlık ve programlama çalışmalarını, ihale
            konusu edimin ifasını zora sokmayacak şekilde önceden gerçekleştir-
            meleri gerektiği, sözleşme konusu edimin sözleşmede belirlenen süre
            zarfında  ifa edilebilmesi için gerekli tedbirlerin alınması ve ithalatçı
            firma ile kendisi arasındaki hukuki ilişkinin de bu çerçevede gerçek-
            leştirilmesi temel olarak yüklenicinin sorumluluğunda bulunduğu,  bu
            çerçevede; yüklenici tarafından teklif edilen malların üretici firmanın
            üretim sürecinde yaşadığı gecikmeler ve ithalatçı firmanın da gümrük
            işlerinde yaşadığı gecikmelerden ötürü süresinde idareye teslim edile-
            memesinin, öngörülmezlik ve önlenemezlik hususlarını kapsamadığı,
            üretici firma ile ithalatçı firmanın kendi kusurundan kaynaklandığı
            anlaşıldığından, söz konusu gecikmelerin 4725 sayılı  Kanunun  10
            uncu  maddesi  çerçevesinde  değerlendirilerek  “mücbir  sebep”  olarak
            kabul edilemeyeceğine, oybirliği ile karar verildiği”,

               30) Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun 18.04.1984 tarih,
            E.1984/11-139, K.1984/426 sayılı Mücbir Sebeplere ilişkin ola-
            rak vermiş olduğu kararında özetle; “….Maliye Bakanlığı’nın dö-
            viz tahsis etme veya etmeme hususundaki yetkilerini herkesten iyi bil-
            mesi ve basiretli ve tedbirli bir  tacir olarak davranması gereken davalı
            TMO’nun, Bakanlığın yetkisini kullanarak döviz tahsis etmeyebilece-
            ğini düşünmek ve sözleşmeye ona göre hüküm koymak durumunda
            olduğu, Maliye Bakanlığı’nın döviz tahsis etmemesinin bir imkansızlık
            olarak kabul edilse dahi, bu imkansızlığın doğumuna kurumun kendi




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  405
   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417