Page 427 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 427

F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
               18) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
            şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
            aynı zamanda iyi yönetişim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri de
            beklenmektedir.

               19) 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
            başlıklı 6’ncı maddesinde; Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
            idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
            gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
            maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
            lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
            dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
            karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolla-
            rının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel ve-
            rilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
            tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlen-
            miştir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını
            teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41’inci maddesinde
            de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup benzer ilkelere Avrupa
            Parlamentosu tarafından kabul edilen “ Avrupa Doğru İdari Davranış
            Yasası”nda da yer verilmiştir.

               20) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme ne-
            ticesinde;  şikâyet başvurusu kapsamında Kurumumuzca istenilen
            bilgi ve belgelerin İdare tarafından süresi içerisinde ve gerekçeli ola-
            rak Kurumumuza gönderildiği, şikâyetçinin başvurusu ile ilgili yaptığı
            itiraza idare tarafından “makul sürede”,”gerekçeli” olarak cevap veril-
            diği,”kararın geçikmeksizin bildirildiği”, “kanuniliğe” uygun işlemde
            bulunduğu böylece idarenin bu yönlerden iyi yönetişim  ilkelerine
            uygun davrandığı ancak; idarenin, şikâyet başvurucusunun konuy-
            la ilgili ilk başvurusunu gerekçeli olarak reddetmesine rağmen, karara
            karşı başvuru yolunu göstermediği belirlenmiştir. İyi yönetişim ilkele-
            rinde vurgulanan “karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi” ilke-
            sine uymadığı anlaşılmış olup, idarenin bundan böyle bu ilkeye de
            uyması beklenmektedir.







           420   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432