Page 427 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 427
F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
18) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
aynı zamanda iyi yönetişim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri de
beklenmektedir.
19) 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
başlıklı 6’ncı maddesinde; Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolla-
rının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel ve-
rilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlen-
miştir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını
teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41’inci maddesinde
de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup benzer ilkelere Avrupa
Parlamentosu tarafından kabul edilen “ Avrupa Doğru İdari Davranış
Yasası”nda da yer verilmiştir.
20) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme ne-
ticesinde; şikâyet başvurusu kapsamında Kurumumuzca istenilen
bilgi ve belgelerin İdare tarafından süresi içerisinde ve gerekçeli ola-
rak Kurumumuza gönderildiği, şikâyetçinin başvurusu ile ilgili yaptığı
itiraza idare tarafından “makul sürede”,”gerekçeli” olarak cevap veril-
diği,”kararın geçikmeksizin bildirildiği”, “kanuniliğe” uygun işlemde
bulunduğu böylece idarenin bu yönlerden iyi yönetişim ilkelerine
uygun davrandığı ancak; idarenin, şikâyet başvurucusunun konuy-
la ilgili ilk başvurusunu gerekçeli olarak reddetmesine rağmen, karara
karşı başvuru yolunu göstermediği belirlenmiştir. İyi yönetişim ilkele-
rinde vurgulanan “karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi” ilke-
sine uymadığı anlaşılmış olup, idarenin bundan böyle bu ilkeye de
uyması beklenmektedir.
420 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU