Page 70 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 70

yönünden kesinleşmiş ve kişisel niteliğe dönüşmüş bir haktır. Kaza-
            nılmış bir haktan söz edilebilmesi için bu hakkın, yeni kanundan önce
            yürürlükte olan kurallara göre bütün sonuçlarıyla fiilen elde edilmiş
            olması gerekmektedir. Yine 22 numaralı paragraftaki Danıştay kara-
            rında belirtildiği gibi düzenleyici işlemler yönünden kazanılmış hak-
            lardan bahsedilebilmesi için bu düzenlemelerin kişilere uygulanması
            suretiyle bireyselleşmesi gerektiğine değinilmiştir. Bu açıdan, kazanıl-
            mış hakların korunması, genelde kişi hak ve hürriyetlerinin, özelde de
            mülkiyet hakkının korunması yükümlülüğünü üstlenmiş olan “hukuk
            devleti” olmanın unsurlarından ve hukuki güvenlik ilkesinin bir gereği
            olduğu gibi, devlet ve idaresine katılanlar bakımından da bir yüküm-
            lülüktür.
               33.  İdarenin  hukuk  kuralarını  değiştirirken  sınırsız  bir  yetkisi
            bulunmamakta olup, bu yetkiyi kullanırken hukukun genel ilkeleri
            ile anayasal ilkelere bağlı kalması ve değişiklik yaparken bir yandan
            toplumun yeni ihtiyaçlarının karşılanmasına diğer yandan ise mevcut
            hukuki durumun ve oluşmuş istikrarın zedelenmemesine özen göster-
            mesi gerekmektedir. Aksine bu değişikliklerin geçmişte tamamlanmış
            ve/veya kazanılmış haklara geriye dönük olarak uygulanması belirlilik
            ve istikrarın yanı sıra hukuki güvenliği ve bireylerin devlet faaliyetle-
            rine duyduğu güven duygusunun zedelenmesine sebep olacaktır. Zira
            bireyler bir işlem yaparken aynı zamanda yürürlükteki mevzuatın sü-
            receğine de güvenmektedirler. Bu sebeple, idarenin de hukuk devleti-
            nin önemli bir unsuru olarak hukuki güvenlik ilkesi gereğince, yasal
            düzenlemelerinde vatandaşların mevcut kanunlara olan güvenine say-
            gılı davranması, bu güven duygusunu boşa çıkaracak veya zedeleyecek
            yöntemlerden kaçınması beklenmektedir. (Yücel OĞURLU, İdare Hu-
            kukunda Kazanılmış Haklara Saygı ve Haklı Beklentiler Sorunu, Anka-
            ra, 2003, s. 39)
               34. Bu kapsamda yukarıdan bu yana yapılan tüm açıklamalar,
            şikayetçinin iddiaları, idarenin konu ile ilgili açıklamaları, mev-
            zuat, yargı kararları ve tüm dosya birlikte değerlendirildiğin-
            de; şikayet başvurucusunun önceki (mülga) yönetmelikte yer alan hü-
            kümlere güvenerek yaptığı yatırım ile üstlendiği maddi külfetin idarece
            mahsuplaşma  veya  defaten  karşılanacağı  yönündeki  haklı  beklentisi
            bulunduğu, yatırım faaliyetinin tamamıyla söz konusu yönetmeliğin
            yürürlükte bulunduğu dönemde gerçekleştirildiği, ancak mahsuplaşma




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  63
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75