Page 121 - ilitam-dergisi
P. 121
İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI
ramlar sunarak belki rehabilite edilmesini düşünmeliyiz. Bu kesimleri daha farklı
rehabilite etme yollarına gitmemiz gerekir diye düşünüyorum.
Şimdi, ilahiyatların ana problemlerinden bir tanesi “kaliteli öğrenci gelmi-
yor” deniyor. Millî Eğitim Din Eğitimi Genel Müdürümüz burada, özellikle proje
imam hatiplerin mezunlarının büyük bir kısmı, kaliteli kısmının ilahiyat fakülte-
lerine gitmediklerini ben en azından rakamlarla az buçuk biliyorum. O zaman
ne yapacağız? Yani Türkiye’nin çok farklı şeylere ihtiyaçları var. Bence bunları
sosyolojik olarak, siyasi olarak güvenlik boyutuyla, eğitim boyutuyla çok iyi ça-
lışmak lazım diye düşünüyorum ve şunu da biliyorum ki 105 ilahiyat fakültesi-
nin açılmasından da bir kısım arkadaşlarımızın çok rahatsız olduğunu biliyorum.
Kalite düşer diye rahatsız olmuşlardı. Son derece iyi niyetli bir rahatsızlıktı ama
Cumhurbaşkanımızın şunu dediğini de biliyorum: “Biz bu kadar açtık, kaliteyi
de siz yükseltin sayın hocalarım.” Şunu söylemeye çalışıyorum: Aynı tecrübe,
aynı sıkıntılar dünyanın çeşitli farklı ülkelerinde de var. Yani Pakistan tecrübesi
belki çok artılarıyla, eksileriyle farklı, bizim ülkelerimizde uygulanamayacak bir
model ama mesela Fas modeli çok daha farklı bir şey oldu. Fas sistemin içine
aldığı bütün bu oluşumlara kalite standartları koydu, o standartlarda yetişenler
ancak sistem içerisine entegre olabildiler. Bence buraların kapatılması yerine,
kaldı ki burada çok büyük rakamlar eğitim alıyor. Anadolu Üniversitesinden ge-
len arkadaşlara çok teşekkür ediyorum. Bugün itibarıyla imam-hatip, daha doğ-
rusu cami imamlarımızın, hatiplerimizin eritilmesine yönelik bir program olarak
görülebilir bu ama bunu sadece bu ihtiyaç olarak da görmemek lazım. Yani
birçok farklı fakültelerde meslek olarak da değil, belki eğitim amaçlı insanlar
buralarda da okumak isteyebilirler. Bunu Irak Hükûmeti, Irak devleti zamanında
yaptı, Mısır Hükûmeti yaptı, çok farklı alanlarda insanlar bir şekilde ilahiyata ilgi
duyuyorlar ve okuyorlar, yine mesleklerini icra ediyorlar ama böyle bir sertifikas-
yonun ötesinde böyle bir diploma almak istiyor insanlar. Dolayısıyla bence yani
bu akan suyun önüne set koymak ve işi kokuşturma yerine, -şahsi kanaatimi
söylüyorum- veya işte orada bir patlayacak bir baraj hâline getirme yerine stan-
dartları yükseltelim, yüz yüze eğitim saatlerini artıralım. “Efendim, gelmiyorlar.”
Gelsinler. Gelmiyorsa, onun için yapacağımız bir şey yok. Fakültedeki iki hocayı
tanımayan bir öğrenci mezun olmasın. Buralarda sorun yok. Yaz dönemi imam
arkadaşımız paralı olarak yani daha doğrusu maaşını alsın, bir ay izin alsın ama
OCAK 2020 121