Page 118 - ilitam-dergisi
P. 118
İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI
rındaki adayın, tamamı başvursa bile, birkaç yıl içerisinde eritilebileceği rahat-
lıkla ifade edilebilir. Öte yandan Türkiye Büyük Millet Meclisi Kamu Denetçiliği
Kurumunun (OMBUDSMANLIK) Tavsiye Kararı’nın Anayasanın 42 nci madde-
sinde ele alınan, eğitim hakkının sınırlandırılması gibi temel bir kabulden hare-
ket ettiği görülmektedir. Ancak Anayasa’da ifadesini bulan bu eğitim hakkı, te-
mel eğitim hakkını amirdir. Oysa yüksek öğretim, ancak belirli yeterliği olanların
alabileceği bir hizmettir.
Sonuç olarak;
Ülkemizde ilahiyat alanında sayısı 100’e yaklaşan fakülte bulunmakta ve hâ-
lihazırda bu fakültelerde 114.000 öğrenci öğrenim görmektedir. 2018 yılında
lisans programlarına yaklaşık 19.000, önlisans programına ise yaklaşık 17.000
yeni öğrenci kabul edilmiştir. Bu vesileyle yüksek öğrenime hak kazanma ye-
terliğini gösteren herkes için günümüzde örgün yüksek din eğitimi imkânları
seferber edilmiştir. Sınavlı (DGS) ve sınavsız kontenjanlarla mevcut mağduriyet-
leri giderecek adımların atılmıştır. Üniversitemiz Uzaktan Eğitim Uygulama ve
Araştırma Merkezi bünyesinde İlahiyat Lisans Tamamlama Programı yer almak-
ta olup, programa DGS ve sınavsız geçiş yoluyla öğrenci kabul edilmektedir. Bu
programın kontenjanının 500 DGS, 1250 sınavsız geçiş olmak üzere toplamda
1750 kişi olarak gerçekleşmiştir. İhtiyaç duyulması halinde bu kontenjanlar YÖK
tarafından artırılabilir. Üniversitelerimiz bünyesindeki ilahiyat programlarının
yeterli olduğu değerlendirilmektedir. Bu bağlamda Açıköğretim Fakültesi bün-
yesinde İlahiyat Lisans Programı’nın açılmasının kısa vadede kaliteyi düşürece-
ği, elde edilen lisans diplomalarıyla yetkin olmayan şahısların devletin çeşitli ku-
rumlarına sızacağı düşünülmektedir. Bu durumun uzun vadede örgün yüksek
din eğitimini yani ilahiyat fakültelerini işlevsiz hale getireceği öngörülmektedir.
İlahiyat lisans eğitiminde yüz yüze verilmesi zorunlu olan derslerin açıköğre-
tim sistemiyle hak ettiği kalitede verilemeyeceğine olan inancımız nedeniyle,
Açıköğretim Fakültesi bünyesinde İlahiyat Lisans Programı’nın açılmaması ge-
reğine inanmaktayız. Görüşlerimizin arkasında akademik, bilimsel ve kaliteyi
önceleyen bir perspektif yer almaktadır.
Yükseköğretim sistemimizde tıp, hukuk, öğretmenlik gibi pek çok alanda
mesleki eğitim, açıköğretim yoluyla verilmemektedir. Öğretmenliğin, din öğ-
118 OCAK 2020