Page 179 - ilitam-dergisi
P. 179

İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI






                   özellikle 1. ve 2. sınıfta yoğun olduğunun görüldüğü, lisans eğitimi verilen üniversitelerin 8
                   yarıyılda okuttukları derslere bakıldığında; yukarıda tespit edilen derslerin tamamına
                   yakınının ilk 4 yarıyılda verildiğinin görüldüğü, şu anda açıköğretim şeklinde önlisans
                   müfredatı uygulayan veya İLİTAM tarzında yaygın eğitim yapan üniversitelerin tamamında
                   bu derslerin zaten uzaktan eğitimle verilmeye devam ettiğinin bir gerçek olduğu, sadece bazı
                   İLİTAM programlarındaki sınavlarda, Kur’an-ı Kerim dersinin sınavının yüz yüze yapıldığı,
                   geriye kalan dört yarıyıldaki derslerin yaygın öğretimle verilmesi mümkün olan dersler
                   olduğu, derslerin uzaktan eğitim veya açıköğretim programıyla verilmesinde herhangi bir
                   olumsuzluk olmayacağı belirtilmiştir.
                   37. Yukarıda yer verilen açıklamalar, ilgili mevzuat, bilirkişi raporu ve tüm dosya kapsamı
                   birlikte değerlendirildiğinde; yakın geçmişte eğitim hakkını engelleyecek ve din ve vicdan
                   özgürlüğünü zedeleyecek şekilde dini eğitim alma imkânının kısıtlandığı demokrasi dışı süreçlerin
                   yaşandığı, söz konusu demokrasi dışı engellemelerin pek çok demokratik açılımla giderilmeye
                   çalışıldığı, ancak dönemin mağduru olan vatandaşların söz konusu dönemdeki kayıplarının
                   etkilerini bu demokratik kazanımlara rağmen hala hissettikleri, yaşanan söz konusu sıkıntılar ve
                   baskı ortamı nedeniyle pek çok vatandaşımızın dini eğitimden mahrum kaldığı, dini
                   özgürlüklerin süreç içerisinde sağlanmasından ve eğitim hakkının önündeki engellerin
                   kaldırılmasından sonra ise gerek ülke şartlarında gerekse aradan geçen zamanda kendi özel
                   koşullarındaki hayatın olağan akışından kaynaklanan değişimler neticesinde birtakım
                   engellerle (yaşlarının ilerlemiş olması, ailevi durumları, ekonomik ve sosyal şartlar vb.)
                   karşılaştıkları,
                   37.1. Pek çok alanda açıköğretim eğitimi verilmekteyken örgün eğitim alma imkanı olmayan
                   bu vatandaşların ilahiyat lisans eğitimi almalarının Yükseköğretim Kurumları Sınavına (YKS)
                   girerek ilahiyat önlisans eğitimi almaları, bundan sonra kontenjan dahilinde İLİTAM programına
                   yerleşmeleri şartına tabi tutularak diğer bölümlere nazaran daha zorlu bir sürece tutulduklarının
                   açık olduğu, bunun yanı sıra yukarıda arz edildiği üzere pek çok zorlu süreçten geçerek
                   demokratik kazanımlar sayesinde mağduriyetlerin giderilmesine çalışılan ve yalnızca
                   açıköğretim eğitimi alarak lisans eğitimi yapabilecek olan bu vatandaşların kontenjan
                   dahilinde yalnızca uzaktan eğitime tabi tutulması uygulamasının eşitlik, adalet ve hakkaniyet
                   ilkelerine uymadığı, yıllar boyu ötelenen ve görmezden gelinen durumun neden olduğu
                   yığılmaların mevcut uygulamayla giderilemediği, konunun kalıcı şekilde çözümünün eğitim
                   hakkının gereği olduğu,
                   37.2. Meslek alanı gereği ve vatandaşlarla doğrudan iletişimi nedeniyle kişisel gelişimleri ve
                   vatandaşları doğru bilgiyle buluşturabilmeleri için dini eğitimin sürekliliği, hayat boyu devamı ve
                   önemi açık olan Diyanet İşleri Başkanlığı personelinin dahi mevcut uygulamada ilahiyat
                   alanında lisans eğitimi alamadığı, Başkanlık tarafından ilahiyat lisans programına başvurabilecek
                   durumda olan personel sayısının 58.137 olarak tespit edildiği, hatta bütün personelin yarısı veya
                   daha fazlasının açılacak bir ilahiyat lisans programına katılma ihtimalinin mevcut olduğu,
                   açıköğretim eğitimi verildiği bilinen önlisans alanındaki mezun sayısının çokluğu ile taşrada
                   örgütlenme hususu da göz önüne alındığında memuriyet göreviyle birlikte örgün eğitim
                   alınmasındaki zorluk birlikte değerlendirildiğinde, açılacak olan bir açıköğretim ilahiyat lisans
                   eğitimine talebin oldukça fazla olacağı, ancak Diyanet İşleri Başkanlığının konunun çözümüne
                   ilişkin çalışma ve girişimlerinin yeterli seviyeye ulaşmadığı, bu nedenle konunun kalıcı bir şekilde
                   çözümüne yönelik ilgili İdarelere tavsiyede bulunulması gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
                   B. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
                        5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
                         https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden 72IR-64BG-89HP kodu ile yapılabilir.
                                            15 / 17















                                                                      OCAK 2020   179
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184