Page 177 - ilitam-dergisi
P. 177

İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI










                   Yüksek Lisans                   2.125       % 1,74
                   Doktora                         141         % 0,11
                   Doç.                            7           % 0,0057
                   Prof.                           20          %0, 016
                   Toplam                          122.036     % 100
                   32. Bilindiği üzere Diyanet İşleri Başkanlığı personelinin meslek alanı gereği ve vatandaşlarla
                   doğrudan  iletişimi  nedeniyle  kişisel  gelişimleri  ve  vatandaşları  doğru  bilgiyle
                   buluşturabilmeleri için dini eğitimin sürekliliği, hayat boyu devamı ve önemi tartışmasızdır.
                   İlahiyat eğitiminin ilk hedefinin toplumu din konusunda aydınlatacak hedef kitlenin eğitilmesi
                   olduğu bilinmektedir. Ülkenin en ücra köşelerine kadar örgütlenmiş olan, vatandaşla birebir
                   iletişimde bulunan, bulunduğu bölgede halka yol göstermesi, bir nevi kanaat önderi olması
                   beklenen ve vatandaşlar tarafından bu şekilde algılanan imam-hatiplerin kendileriyle muhatap
                   olan vatandaşlardan daha düşük eğitim seviyesinde olmalarının görevlerini yapmalarının
                   önündeki en büyük engel olacağı açıktır. Özellikle genç nesle hitap edebilme açısından alınan
                   eğitimin zaruri öneme sahip olduğu bilinmektedir. Aynı zamanda vatandaşları doğru dini bilgiyle
                   buluşturma misyonu olan imam-hatiplerin kişisel gelişimlerini artırarak önce kendilerinin
                   doğru bilgiyle buluşmaları zaruri olup, bunun yolu da ilahiyat eğitiminden geçmektedir.
                   Nitekim Diyanet İşleri Başkanlığının söz konusu durumun önemine vakıf olduğu ve YÖK
                   Başkanlığı nezdinde buna ilişkin girişimlerde bulunduğu, ancak söz konusu girişimlerin yeterli
                   seviyeye ulaşmadığı konunun çözüme kavuşturulamamasından anlaşılmaktadır.
                   33.  Prof,  Dr.  M.  Sait  YAZICIOGLU  tarafından  yazılmış  olan  bir  makalede
                   (Bknz:http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/756/9627.pdf); 1987 yılında Diyanet İşleri Başkanı
                   olarak göreve başladığında 70 bini aşkın personelin eğitim seviyesinin düşüklüğü karşısında
                   çözüm önerisi olarak iki yıllık İlâhiyat Meslek Yüksekokullarının açılmasının hedeflendiği,
                   ancak fiiliyata geçme yönünde pek çok engelle karşılaşıldığı, uzun uğraşılardan sonra, Ankara,
                   Marmara, Dokuz Eylül ve Uludağ Üniversiteleri İlâhiyat Fakülteleri bünyelerinde 2 yıllık eğitim
                   verecek olan İlâhiyat Meslek Yüksekokulları'nın açılmasının kararlaştırıldığı ve 90'lı yıllarda
                   uygulamaya geçirildiği, İlâhiyat Meslek Yüksekokulları'nın açılışı, geçirdiği safhalar, gördüğü
                   fonksiyonlar ve nihayet 1998-1999 öğretim yılından itibaren, öğrenci alımı durdurularak
                   kapanmaları sürecinin ayrı bir araştırma konusu olduğu, çok az sayıdaki kontenjanlarla sayıları 50
                   binleri aşan kitlenin eğitiminin çok uzun yılları alacağı, hâlbuki konunun beklemeye
                   tahammülünün olmadığı, bu safhada Açıköğretim sisteminden faydalanma konusunun
                   gündeme geldiği, 1989'lu yıllarda Anadolu Üniversitesi ile temasa geçildiği, Diyanet mensupları
                   için belli bir kontenjanın ayrıldığı mesleki olmayan 2 yıllık Sosyal Bilimler Önlisans Programının
                   başlatıldığı, programın muhtevası ve derslerin Açıköğretim yetkililerince belirlendiği ve ders
                   notlarının o programa göre hazırlandığı, her şeye rağmen Diyanet olarak bir başlangıç olması
                   hasebiyle programa ciddiyetle yaklaşıldığı, 1990-1991 öğretim yılında baraj puanı 120 olan birinci
                   basamak sınavlarında 12 bine yakın kişi ile başarı gösterdiği ve programın başladığı, 1993 yılında
                   Yükseköğretim Kurulu Üyeliği'ne atanmalarıyla birlikte, programın meslekî bir yapıya
                   kavuşturulması ve muhtevasının yeniden düzenlenmesi gerekliliğini her fırsatta en üst yetkililere
                   hatırlatmaya devam etmelerine rağmen olumlu bir tepki alınamadığı, Yükseköğretim Yürütme
                   Kurulu'nun 11/07/1997 tarihli ve 97.23.1660 sayılı kararı ile “İlâhiyat Önlisans Programı”nın (İÖP)
                   hayata geçirildiği, programın akademik koordinasyonunun Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi,
                   uzaktan eğitim koordinasyonunun ise Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi tarafından
                   gerçekleştirildiği, İlâhiyat Önlisans Programına 1998-1999 Öğretim Yılında 3.145, 1999-2000
                   Öğretim Yılında da 1.605 olmak üzere 4.750 din görevlisinin devam ettiği, bu eğitimden
                   geçmesi gereken 50 bini aşkın kişi düşünüldüğünde çok düşük bir rakam olarak ortaya çıktığı,
                        5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
                         https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden 72IR-64BG-89HP kodu ile yapılabilir.
                                            13 / 17











                                                                      OCAK 2020   177
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182