Page 178 - ilitam-dergisi
P. 178
İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI
konuyla ilgili ilerleme kaydedilememesinin Diyanet İşleri Başkanlığının konuya kayıtsız
kalmasından da kaynaklandığı belirtilerek, standardı yakalayabilmek için süratli bir şekilde,
önce 2 yıllık sonra da 4 yıllık bir yüksek öğrenimle mesafe alınması gerektiği, ilk safhada bu 2
yıllık önlisans programının, mümkün olan en kısa sürede ve olabilecek en yüksek katılımla
tamamlanması için herkesin üzerine düşeni azami gayreti göstermesi, daha sonra 4 yıla
tamamlamak hedefine yönelik çabaların sürdürülmesi gerektiği, aksi halde kayıpların
telafisinin mümkün olmayacağı, yapılması gerekenin her türlü imkânla bu eğitim
seferberliğinin desteklenmesi, bu dönemin tamamlanmasından sonra da 4 yıla tamamlama
programlarının arayışına geçilmesi olduğu hususlarına dikkat çekilmiştir.
34. Söz konusu makale incelendiğinde Diyanet İşleri Başkanlığı personelinin yaşadığı eğitim
probleminin aradan geçen yıllara rağmen bugün aynen devam ettiği, ilahiyat eğitimi alanında
yaşanan gelişmelere, açılan fakültelere, İLİTAM ile lisans eğitimini tamamlama imkânına
ulaşılmasına rağmen, 60.000’den fazla Diyanet personelinin ve sayısı bilinmeyen vatandaşın
lisans eğitimi alma imkânına ulaşmayı beklediği hususları dikkate alındığında fiili durumun ve
İLİTAM ile gerçekleştirilen olumlu gelişmelere ve kontenjanın günden güne artmış olmasına rağmen
İLİTAM’ın mevcut hali ile ihtiyacın karşılanamadığı anlaşılmaktadır. Makalede belirtilen süreçten
sonra 28 Şubat sürecinin neden olduğu mağduriyetlerde dikkate alındığında yıllar boyu
ötelenen ve görmezden gelinen durumun neden olduğu yığılmaların mevcut uygulamayla
giderilemediği görülmektedir.
35. Yine pek çok alanda açıköğretim eğitimi verilmekteyken örgün eğitim alma imkanı
olmayan vatandaşların yukarıda arz edilen mağduriyetleri de dikkate alınarak ilahiyat lisans
eğitimi almalarının Yükseköğretim Kurumları Sınavına girerek ilahiyat önlisans eğitimi
almaları, bundan sonra tekrar Dikey Geçiş Sınavına girerek kontenjan dahilinde İLİTAM
programına yerleşmeleri şartına tabi tutularak diğer bölümlere nazaran daha zorlu bir sürece
tutulduklarının açık olduğu, nitekim olumlu bir gelime olan Dikey Geçiş Sınavına girme
şartında 18/05/2018 tarihinde değişikliğe gidildiği, ancak bu olumlu ancak gecikmeli gelişmeye
rağmen kontenjan kısıtı nedeniyle mağduriyetin devam edeceğinin anlaşıldığı, bunun yanı sıra
yukarıda arz edildiği üzere pek çok zorlu süreçten geçerek demokratik kazanımlar sayesinde
mağduriyetlerin giderilmesine çalışılan ve yalnızca açıköğretim eğitimi alarak lisans eğitimi
yapabilecek olan vatandaşların kontenjan dahilinde yalnızca uzaktan eğitime tabi tutulması
uygulamasının eşitlik, adalet ve hakkaniyet ilkelerine uymadığı, konunun kalıcı şekilde
çözümünün yukarıda açıklandığı üzere eğitim hakkının gereği olduğu değerlendirilmektedir.
36. Yukarıda arz edilen hususlar dışında başvuru konusu talep incelenirken ilahiyat açıköğretim
eğitiminin teknik açıdan mümkün olup olmadığı hususu da ayrıca dikkate alınmıştır. Uzaktan
eğitim yolu ile eğitim verilen İstanbul Üniversitesinde Kur’an-ı Kerim dersi sınavının yüz yüze diğer
derslerin sınavının test olarak yapıldığı yönündeki açıklaması da gözetilerek gelişen teknoloji ile
beraber teknik açıdan karşılaşılabilecek sorunlara çeşitli şekillerde çözüm bulunabileceği ve ilahiyat
açıköğretim eğitimine duyulan ihtiyaç karşısında söz konusu durumun asli bir engel olarak
yorumlanmaması gerektiği değerlendirilmekle birlikte, konuya ilişkin teknik değerlendirmenin
yapılabilmesi için Bayburt Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Selçuk COŞKUN bilirkişi olarak
görevlendirilmiştir. Kurumumuza sunulmuş olan 15/08/2018 tarihli bilirkişi raporunda; halihazırda
ilahiyat öğretimi için açıköğretim ve uzaktan eğitim yöntemlerinin zaten kullanıldığı, gerek
önlisans gerekse lisans tamamlama öğretimi veren üniversitelerin ders programlarının ve
içeriklerinin incelendiği, önlisansta verilen derslere ve içeriklerine bakıldığında; Temel İslam
Bilimleri alanına ait olan İslam Hukuku, Hadis, Tefsir, Kelam, Tasavvuf, Arapça, Kur’an-ı
Kerim gibi derslerden oluştuğunun görüldüğü, söz konusu derslerin ilahiyat öğretimi sürecinde
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden 72IR-64BG-89HP kodu ile yapılabilir.
14 / 17
178 OCAK 2020