Page 178 - ilitam-dergisi
P. 178

İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI










                     konuyla ilgili ilerleme kaydedilememesinin Diyanet İşleri Başkanlığının konuya kayıtsız
                     kalmasından da kaynaklandığı belirtilerek, standardı yakalayabilmek için süratli bir şekilde,
                     önce 2 yıllık sonra da 4 yıllık bir yüksek öğrenimle mesafe alınması gerektiği, ilk safhada bu 2
                     yıllık önlisans programının, mümkün olan en kısa sürede ve olabilecek en yüksek katılımla
                     tamamlanması için herkesin üzerine düşeni azami gayreti göstermesi, daha sonra 4 yıla
                     tamamlamak hedefine yönelik çabaların sürdürülmesi gerektiği, aksi halde kayıpların
                     telafisinin mümkün olmayacağı, yapılması gerekenin her türlü imkânla bu eğitim
                     seferberliğinin desteklenmesi, bu dönemin tamamlanmasından sonra da 4 yıla tamamlama
                     programlarının arayışına geçilmesi olduğu hususlarına dikkat çekilmiştir.
                     34. Söz konusu makale incelendiğinde Diyanet İşleri Başkanlığı personelinin yaşadığı eğitim
                     probleminin aradan geçen yıllara rağmen bugün aynen devam ettiği, ilahiyat eğitimi alanında
                     yaşanan gelişmelere, açılan fakültelere, İLİTAM ile lisans eğitimini tamamlama imkânına
                     ulaşılmasına rağmen, 60.000’den fazla Diyanet personelinin ve sayısı bilinmeyen vatandaşın
                     lisans eğitimi alma imkânına ulaşmayı beklediği hususları dikkate alındığında fiili durumun ve
                     İLİTAM ile gerçekleştirilen olumlu gelişmelere ve kontenjanın günden güne artmış olmasına rağmen
                     İLİTAM’ın mevcut hali ile ihtiyacın karşılanamadığı anlaşılmaktadır. Makalede belirtilen süreçten
                     sonra 28 Şubat sürecinin neden olduğu mağduriyetlerde dikkate alındığında yıllar boyu
                     ötelenen ve görmezden gelinen durumun neden olduğu yığılmaların mevcut uygulamayla
                     giderilemediği görülmektedir.
                     35. Yine pek çok alanda açıköğretim eğitimi verilmekteyken örgün eğitim alma imkanı
                     olmayan vatandaşların yukarıda arz edilen mağduriyetleri de dikkate alınarak ilahiyat lisans
                     eğitimi almalarının Yükseköğretim Kurumları Sınavına girerek ilahiyat önlisans eğitimi
                     almaları, bundan sonra tekrar Dikey Geçiş Sınavına girerek kontenjan dahilinde İLİTAM
                     programına yerleşmeleri şartına tabi tutularak diğer bölümlere nazaran daha zorlu bir sürece
                     tutulduklarının açık olduğu, nitekim olumlu bir gelime olan Dikey Geçiş Sınavına girme
                     şartında 18/05/2018 tarihinde değişikliğe gidildiği, ancak bu olumlu ancak gecikmeli gelişmeye
                     rağmen kontenjan kısıtı nedeniyle mağduriyetin devam edeceğinin anlaşıldığı, bunun yanı sıra
                     yukarıda arz edildiği üzere pek çok zorlu süreçten geçerek demokratik kazanımlar sayesinde
                     mağduriyetlerin giderilmesine çalışılan ve yalnızca açıköğretim eğitimi alarak lisans eğitimi
                     yapabilecek olan vatandaşların kontenjan dahilinde yalnızca uzaktan eğitime tabi tutulması
                     uygulamasının eşitlik, adalet ve hakkaniyet ilkelerine uymadığı, konunun kalıcı şekilde
                     çözümünün yukarıda açıklandığı üzere eğitim hakkının gereği olduğu değerlendirilmektedir.
                     36. Yukarıda arz edilen hususlar dışında başvuru konusu talep incelenirken ilahiyat açıköğretim
                     eğitiminin teknik açıdan mümkün olup olmadığı hususu da ayrıca dikkate alınmıştır. Uzaktan
                     eğitim yolu ile eğitim verilen İstanbul Üniversitesinde Kur’an-ı Kerim dersi sınavının yüz yüze diğer
                     derslerin sınavının test olarak yapıldığı yönündeki açıklaması da gözetilerek gelişen teknoloji ile
                     beraber teknik açıdan karşılaşılabilecek sorunlara çeşitli şekillerde çözüm bulunabileceği ve ilahiyat
                     açıköğretim eğitimine duyulan ihtiyaç karşısında söz konusu durumun asli bir engel olarak
                     yorumlanmaması gerektiği değerlendirilmekle birlikte, konuya ilişkin teknik değerlendirmenin
                     yapılabilmesi için Bayburt Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Selçuk COŞKUN bilirkişi olarak
                     görevlendirilmiştir. Kurumumuza sunulmuş olan 15/08/2018 tarihli bilirkişi raporunda; halihazırda
                     ilahiyat öğretimi için açıköğretim ve uzaktan eğitim yöntemlerinin zaten kullanıldığı, gerek
                     önlisans gerekse lisans tamamlama öğretimi veren üniversitelerin ders programlarının ve
                     içeriklerinin incelendiği, önlisansta verilen derslere ve içeriklerine bakıldığında; Temel İslam
                     Bilimleri alanına ait olan İslam Hukuku, Hadis, Tefsir, Kelam, Tasavvuf, Arapça, Kur’an-ı
                     Kerim gibi derslerden oluştuğunun görüldüğü, söz konusu derslerin ilahiyat öğretimi sürecinde
                           5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
                            https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden 72IR-64BG-89HP kodu ile yapılabilir.
                                               14 / 17











           178   OCAK 2020
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183