Page 34 - ilitam-dergisi
P. 34
İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI
runları var. Onların sahip olduğu pek çok imkândan mahrum olan açık öğre-
tim öğrencilerinin seviyesi, dikkate alınması ve müzakere edilmesi gereken
hayati bir konudur. Yani, bu noktada örgün eğitimde de biz henüz istediğimiz
nitelikte bir eğitime, öğretime ulaşamadık. Açık öğretim ve İLİTAM’da bunu
nasıl başaracağız, mutlaka bunun da görüşülmesi lazım. Bu bağlamda, mut-
laka ele alınması gerektiğini düşündüğüm iki hususu da paylaşmak istiyorum:
Öğrencilerin bir kısmının ekonomik sebepler, kolay eğitim ve benzeri neden-
lerle başarılı ve akademik düzeyleri yüksek olsa dahi diploma karşılıkları ve ka-
zanımları eşit olduğu için örgün eğitim yerine İLİTAM’ları tercih etmeleri, ör-
gün eğitim kurumlarına daha yetersiz seviyede olanların gitmelerine neden
oluyor. Yani buradaki öğrencilerin bir kısmının niye böyle bir tercihte bulun-
duğunu da dikkate almak gerekiyor. Bu ise, dinî yüksek öğretimde nitelik ve
kalite sorununu daha derin, kapsamlı ve çok boyutlu bir hâle getirmektedir.
Diğer yandan, bu durum lise eğitimini de dışarıdan tamamlama düşüncesini
öne çıkaracak ve böylece, hayatında sınavlar dışında sıra, masa ve sınıf orta-
mı görmeyen bireylerin din görevlisi, öğretmen ve akademisyen olmalarının
yanı sıra, doğru metodoloji ve sahih dinî bilgi açısından risk taşıyan yapılara
daha fazla maruz kalmasına açık hâle getirecektir. Bu çerçevede eğitim gö-
ren öğrenciler, dinî bilgileri sosyal ortamlar yoluyla elde etmeye sevk edilmiş
olacak ve kurum aidiyetlerinde sıkıntılar olan, tek doğruyu kendi düşünce ve
anlayışından ibaret gören, dinî metinleri, lafızcı, parçacı ve farklı mensubiyet-
lerin bakış açısına göre anlama gayretinde olan kişiler hâline getirebilecektir.
Bunların mutlaka çalıştayda müzakere edilmesi gerekiyor. Ayrıca, ilahiyat ön
lisans bölümünü ve ardından İLİTAM programlarını bitirerek lisans diploma-
sı alan mezunların örgün eğitim mezunlarına göre ilahiyat müktesebatının
gerisinde kaldığı dikkate alınmalı ve bu nasıl telafi edilecek, bunun müzake-
re edilmesi gerekiyor. Klasik kaynaklardan yararlanma, akademik çalışmalar
ortaya koyma, bilimsel ve güncel gelişmeleri takip edip yorumlama, eleştirel
düşünce kabiliyetlerinin ve mesleki yeterliliklerinin istenen seviyeye yüksel-
tilmesi nasıl gerçekleşecek, bunların mutlaka müzakere edilmesi gerekiyor.
Ayrıca 5’inci Din Şurası’nda bu konu gündeme gelmiş ve ilahiyat uzaktan
eğitim programlarının işlevselliği, hedef ve amaçlarının ve yeniden gözden
geçirilmesi ve eksikliklerin tamamlanması tavsiye kararı alınmış idi. Bunu da
yeniden müzakere ortamına belki alan açar amacıyla hatırlatmış olayım.
34 OCAK 2020