Page 6 - ilitam-dergisi
P. 6
İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI
de de Cumhurbaşkanlığı’na bağlı olarak faaliyetlerini sürdüren Diyanet İşleri
Başkanlığı’dır. Bunun için öncelikli olarak yapılması gereken personel niteliğinin
arttırılması, liyakatin bir gelenek haline gelmesi, ilahiyat fakültelerinde eğitim
kalitesinin yükseltilmesi ve buradan mezun olan gençlere dinsel yaşama katma
değer katacak bir biçimde kamusal sorumluluk verilmesidir.
Tüm bu anlattıklarımız ışığında genel bir tablo çizecek olursak, bugün dini
yükseköğrenim sahip olduğu fakülte sayısı ve öğrenci kontenjanı bakımından
Cumhuriyet döneminin hiçbir devrinde olmadığı kadar bir zenginliğe ulaşmıştır.
Şu ana kadar üniversitelerimizin bünyesinde 105 dini yükseköğrenim (İlahiyat/
İslami İlimler) fakültesi açılmış bulunmaktadır. Bu fakültelerin örgün eğitim
programlarında 114.000, lisansüstü programlarında 7.500, İLİTAM programın-
da 20.000 civarında kayıtlı öğrenci ve beş bine yakın öğretim elemanı görev
almaktadır. Şüphesiz ki bu hızlı büyüme ve artma ile birlikte kalite ve başarının
düşmemesi için, sistemin yönetiminde görevli herkese büyük bir sorumluluk
düşmektedir. Ancak dini bilgiyi lisans düzeyinde öğrenmek isteyen, buna mu-
kabil çeşitli nedenlerle örgün eğitime kayıt olma imkânı olmayan gençlerimize
de fırsat eşitliğini yaratmak da toplumsal talepler göz önüne alındığında devle-
timizin asli vazifesi olarak karşımıza çıkmaktadır.
Kurumumuza da bu konuda başvurular ulaşmıştır. Ülkemizde pek çok alan-
da açık öğretim eğitimi verilmekteyken örgün eğitim alma imkânı olmayan
vatandaşların açık öğretim yoluyla ilahiyat lisans eğitimi almaları gerektiği ve
diğer bölümlere nazaran daha zorlu bir sürece tabi tutuldukları gerekçesi ön
plana çıkmıştır. Başvurular, vatandaşların doğru bilgiyle buluşturulabilmeleri
için dini eğitimin sürekliliği, hayat boyu devamı ve önemi noktalarından değer-
lendirilmiştir. Ayrıca Diyanet İşleri Başkanlığı personelinin taşrada örgütlenme
hususu da göz önüne alındığında, mevcut uygulamada ilahiyat alanında lisans
eğitimi alamadığı, açılacak olan bir açık öğretim ilahiyat lisans eğitimine tale-
bin oldukça fazla olacağı hususu yapılan araştırma ve inceleme sonucu tespit
edilmiştir.
Bu değerlendirmelerden hareketle, ilahiyat alanında açık öğretim lisans eği-
timi verilmesi yönünde çalışmalara ivedilikle başlanılması, İLİTAM programının
yaygınlaştırılması, kontenjanların artırılması ve başvuranların kendilerine özgü
6 OCAK 2020