Page 92 - Ön kapak-merged (1)
P. 92

İyi Yönetim İlkeleri Rehberi



                                     ÖRNEK OLAYLAR


               Anayasa Mahkemesi 07/02/2008 tarihli  ve 2005/38 E., 2008/53 K. sayılı
               kararında,  kazanılmış  haklara  saygı  ilkesinin,  hukukun  genel  ilkelerinden
               birisini oluşturduğunu, bu hakkın, özel hukuk ve kamu hukuku alanlarında
               genel olarak, bir hak sağlamaya elverişli nesnel yasa kurallarının bireylere
               uygulanması  ile  onlar  için  doğan  öznel  hakkın  korunması  olduğunu,
               kazanılmış bir haktan söz edilebilmesi için bu hakkın, yeni yasadan önce
               yürürlükte  olan  kurallara  göre  bütün  sonuçlarıyla  fiilen  elde  edilmiş
               olması  gerektiğini,  ayrıca  kazanılmış  hakkın,  kişinin  bulunduğu  statüden
               doğan,  kendisi  yönünden  kesinleşmiş  ve  kişisel  niteliğe  dönüşmüş  bir
               hak  olduğunu  hükme  bağlamıştır.  Bununla  birlikte,  Anayasa  Mahkemesi,
               04/05/2017  tarihli  ve  2015/41  E.,  2017/98  K.  sayılı  kararında,  bireyin
               kendisine güvenerek hareket ettiği lehine olan bir kanunda öngörülemez
               bir değişiklik yapılması ve bu öngörülemez değişikliğin herkes yönünden
               objektif olarak beklenebilecek bir beklentiyi sonuçsuz bırakması şartlarının
               birlikte gerçekleşmesi durumunda haklı beklentinin gündeme geleceğini,
               ancak  bir  beklentinin  hukuken  korunabilmesi  için  anılan  koşulların
               gerçekleşmesinin yeterli olmadığını ve bu beklentinin korunmasına engel
               teşkil eden bir kamu yararının da bulunmaması gerektiğini, bu yönüyle kişi
               yararıyla kamu yararının karşı karşıya geldiği durumlarda ancak önemli bir
               kamu  yararının  bulunmadığı  durumlarda  haklı  beklentinin  korunmasının
               kabul edilebileceğini belirtmiştir.
               Örnek Olay-1: Danıştay 14. Dairesinin 22/02/2017 tarihli ve 2014/11209
               E.,  2017/962  K.  sayılı  kararında,  davanın  6306  sayılı  Kanunun  Uygulama
               Yönetmeliğinin  25/07/2014  tarihli  ve  29071  sayılı  Resmi  Gazetede
               yayımlanarak  yürürlüğe  giren  Geçici  3’üncü  maddesinin  iptali  istemiyle
               açıldığı belirtilmiştir.

               Uyuşmazlıkta;  dava  konusu  Yönetmelik  değişikliği  ile  lisanslı  kurum  ve
               kuruluşların  daha  nitelikli  hale  getirilmesi  amacıyla  riskli  yapı  tespitinde
               görev alacak mühendislere Bakanlıkça yapılacak eğitime katılma ve yapılacak
               sınavda  başarılı  olma  koşulunun  getirildiği,  dava  konusu  Geçici  3’üncü
               madde  ile  de  daha  önce  katılım  belgesi  alanlar  için  de  sınav  koşulunun
               öngörüldüğü,  dava  konusu  Yönetmelik  değişikliğinden  önce  yürürlükteki
               mevzuat uyarınca Bakanlık tarafından açılan eğitim programına katılan ve bu
               eğitim sonunda katılım belgesi alan kişilerin, riskli yapı tespitlerinde görev
               alabilmeleri  hususunda  kazanılmış  haklarının  bulunduğu,  bu  durumda;
               Yönetmelikte daha sonra yapılan değişiklik ile riskli yapı tespitinde görev
               almak  için  mevcut  koşullar  yanında  yazılı  sınava  katılma  ve  bu  sınavda
               başarılı  olma  koşulunun  da  getirilmesi  üzerine,  söz  konusu  değişiklikten
               önce yürürlükte olan düzenlemede öngörülen şartları sağlayan mühendisler
               için de, maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde yapılacak
               sınava katılarak yüz üzerinden en az yetmiş puan alma koşulu getirilmesi




                                                                                 91
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97