Page 131 - kamu-personel-rejimi-1
P. 131

kararında da kanunda düzenlenmediği halde yönetmelik hükmü ile
            idareye işgaliye bedeli tahsil etme hakkı tanınması, hukuka aykırı bu-
            lunmuştur.
               24. Özetle, dayanağını Anayasa’nın 123’üncü maddesinden alan
            idarenin kanuniliği ilkesi gereği daha önce kanunla düzenlenmemiş
            bir alan idare tarafından düzenleme konusu yapılamayacağından
            Kamu Konutları Yönetmeliğinin 34 üncü maddesinin 3 üncü fıkrası ile
            idareye işgaliye bedeli tahsil etme hakkı tanınmasının hukuka aykırı
            olduğu kanaatine varılmıştır.

               E. İyi Yönetişim İlkelerine Uygunluk Yönünden Değerlendir-
            me ve Gerekçe

               25. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
            başlıklı 6 ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken
            idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
            gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
            maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
            lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
            dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
            karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolla-
            rının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel ve-
            rilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
            tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim
            ilkelerine uyar.” hükmü yer almaktadır.
               26. Bir normun kendisinden daha üst konumda bulunan ve daya-
            nağını oluşturan bir norma aykırı veya bunu değiştirici nitelikte bir
            hüküm getirmesi mümkün bulunmadığından Kamu Konutları Yönet-
            meliğinin 34 üncü maddesinin 3 üncü fıkrası ile idareye işgaliye bedeli
            tahsil etme hakkı tanınmasının hukuka aykırı olduğu açıkça ortada-
            dır. Şikayetçinin, ilgili idare olan Amasya Orman Bölge Müdürlüğüne
            işgaliye bedeli ile ilgili itiraz ederek konuyla ilgili Danıştay 2. Hukuk
            Dairesinin kararını emsal göstermesine rağmen İdare tarafından mağ-
            duriyetin giderilmemesinin iyi yönetim ilkelerine aykırı olduğu değer-
            lendirilmektedir.






           126   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136