Page 494 - kamu-personel-rejimi-1
P. 494

katılmadığı ve kararların gecikmesine sebebiyet vermiş oldu-
            ğu iddialarına yönelik herhangi bir delil, bilgi, belge sunulma-
            dığı, idarenin soyut olarak gerekçesiz kararların gecikmesine
            neden olduğu iddiasını ispatlayamadığı gibi dosya içerisinde de
            başvurucunun aleyhine herhangi bir bulgu ve delil tespit edilememiş-
            tir. Bu doğrultuda; Tabiat Varlıklarını Koruma Komisyonları Kuruluş
            ve Çalışma Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelikte yer alan hüküm kap-
            samında komisyon üyeliği görevine son verme işleminin ancak
            yasal dayanak çerçevesinde mevzuatta öngörülen belirli sebep-
            ler doğrultusunda tesis edilebileceği ve idareye bu konuda her-
            hangi bir takdir yetkisi tanınmadığının açık olması ile anılan
            yönetmelikte öngörülen komisyon üyeliğinin sona ermesini gerektire-
            cek sebeplerin şikâyet başvurucusu açısından vuku bulmadığı anlaşıl-
            dığından, şikâyetçinin görevine son verilmesine ilişkin yasal dayanak-
            tan yoksun işlemde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
               17) T.C. Anayasasının 2 nci maddesinde, Türkiye Cumhuriyetinin
            bir Hukuk Devleti olduğu belirtilmektedir. Nitekim Anayasa Mahke-
            mesi kararlarında da belirtildiği üzere, Cumhuriyetin nitelikleri ara-
            sında yer alan hukuk devleti, bütün işlem ve eylemlerinin hukuk kural-
            larına uygunluğunu başlıca geçerlik koşulu sayan, her alanda adaletli
            bir hukuk düzeni kurmayı amaçlayan ve bunu geliştirerek sürdüren,
            hukuku tüm devlet organlarına egemen kılan, Anayasaya aykırı durum
            ve tutumlardan kaçınan, insan haklarına saygı duyarak bu hak ve öz-
            gürlükleri koruyup güçlendiren, Anayasa ve hukuk kurallarına bağlılı-
            ğa özen gösteren, yargı denetimine açık olan devlettir. İdarenin işlem
            tesis ederken hukuka bağlı olması ve hukuk kaideleri içinde hareket
            etmesi hukuk devleti ilkesinin bir gereğidir. Bu kapsamda, idari işle-
            min belli bir sebebe dayanması gerektiği açık bir kuraldır. Ayrıca bu
            sebep, bir hukuk kuralına dayanmalıdır. Dolayısıyla idari işlemin sebe-
            binin olmaması ya da sebebinin hukuka aykırı olması halinde işlemin
            iptali gerekir. İdari işlemin dayanağı olan nedenin açıkça mevzuatta
            gösterilmiş olması durumunda, idari işlemin hukuka uygun olabilmesi
            için, idarenin aldığı kararın bu nedene dayanması ve bunun da karar-
            da açıkça gösterilmesi gerekir. Bu kurala uymayan uygulamalar, işlemi
            neden yönünden sakatlar. İdari işlemlerin doğuracağı sonuçlar da ön-
            ceden yasalarla belirtilmiştir. İdarenin, bağlı yetkide olduğu gibi, ya-
            sanın koyduğu sınırlar içinde kalması, neden ve konu yönünden yasa




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  489
   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498   499