Page 494 - kamu-personel-rejimi-1
P. 494
katılmadığı ve kararların gecikmesine sebebiyet vermiş oldu-
ğu iddialarına yönelik herhangi bir delil, bilgi, belge sunulma-
dığı, idarenin soyut olarak gerekçesiz kararların gecikmesine
neden olduğu iddiasını ispatlayamadığı gibi dosya içerisinde de
başvurucunun aleyhine herhangi bir bulgu ve delil tespit edilememiş-
tir. Bu doğrultuda; Tabiat Varlıklarını Koruma Komisyonları Kuruluş
ve Çalışma Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelikte yer alan hüküm kap-
samında komisyon üyeliği görevine son verme işleminin ancak
yasal dayanak çerçevesinde mevzuatta öngörülen belirli sebep-
ler doğrultusunda tesis edilebileceği ve idareye bu konuda her-
hangi bir takdir yetkisi tanınmadığının açık olması ile anılan
yönetmelikte öngörülen komisyon üyeliğinin sona ermesini gerektire-
cek sebeplerin şikâyet başvurucusu açısından vuku bulmadığı anlaşıl-
dığından, şikâyetçinin görevine son verilmesine ilişkin yasal dayanak-
tan yoksun işlemde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
17) T.C. Anayasasının 2 nci maddesinde, Türkiye Cumhuriyetinin
bir Hukuk Devleti olduğu belirtilmektedir. Nitekim Anayasa Mahke-
mesi kararlarında da belirtildiği üzere, Cumhuriyetin nitelikleri ara-
sında yer alan hukuk devleti, bütün işlem ve eylemlerinin hukuk kural-
larına uygunluğunu başlıca geçerlik koşulu sayan, her alanda adaletli
bir hukuk düzeni kurmayı amaçlayan ve bunu geliştirerek sürdüren,
hukuku tüm devlet organlarına egemen kılan, Anayasaya aykırı durum
ve tutumlardan kaçınan, insan haklarına saygı duyarak bu hak ve öz-
gürlükleri koruyup güçlendiren, Anayasa ve hukuk kurallarına bağlılı-
ğa özen gösteren, yargı denetimine açık olan devlettir. İdarenin işlem
tesis ederken hukuka bağlı olması ve hukuk kaideleri içinde hareket
etmesi hukuk devleti ilkesinin bir gereğidir. Bu kapsamda, idari işle-
min belli bir sebebe dayanması gerektiği açık bir kuraldır. Ayrıca bu
sebep, bir hukuk kuralına dayanmalıdır. Dolayısıyla idari işlemin sebe-
binin olmaması ya da sebebinin hukuka aykırı olması halinde işlemin
iptali gerekir. İdari işlemin dayanağı olan nedenin açıkça mevzuatta
gösterilmiş olması durumunda, idari işlemin hukuka uygun olabilmesi
için, idarenin aldığı kararın bu nedene dayanması ve bunun da karar-
da açıkça gösterilmesi gerekir. Bu kurala uymayan uygulamalar, işlemi
neden yönünden sakatlar. İdari işlemlerin doğuracağı sonuçlar da ön-
ceden yasalarla belirtilmiştir. İdarenin, bağlı yetkide olduğu gibi, ya-
sanın koyduğu sınırlar içinde kalması, neden ve konu yönünden yasa
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 489