Page 519 - kamu-personel-rejimi-1
P. 519
11.3. “Görevde yükselme sınavı” başlıklı 23 üncü maddesi-
nin birinci fıkrasında; “Görevde yükselme eğitimini tamamlayanların
görevde yükselebilmeleri için Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Başkanlığına,
Milli Eğitim Bakanlığına veya yüksek öğretim kurumlarından birine yap-
tırılacak sınavlara katılmaları ve başarılı olmaları şarttır.” hükmüne yer
verilmiştir.
B. Şikayet Konusuna İlişkin Uygulamalar
12. Danıştay 2. Dairesinin 02/03/2016 tarihli ve E:2016/309,
K:2016/997 sayılı kararı; “657 sayılı Yasanın 3. maddesinde, “sınıf-
landırma”, “kariyer” ve “liyakat” ilkeleri bu Kanunun temel ilke-
leri olarak belirlenmiş; kariyer ilkesi, Devlet memurlarına yaptıkları
hizmetler için lüzumlu bilgilere ve yetişme şartlarına uygun şekilde,
sınıfları içinde en yüksek derecelere kadar ilerleme imkanı sağlamak;
liyakat ilkesi ise, Devlet kamu hizmetleri görevlerine girmeyi, sınıflar
içinde ilerleme ve yükselmeyi, görevin sona erdirilmesini yeterlilik
sistemine dayandırmak ve sistemin eşit imkanlarla uygulanmasında
Devlet memurlarını güvenliğe sahip kılmak olarak tanımlanmıştır.
Görüldüğü üzere Yasa, devlet memurluğunu bir meslek olarak
kabul etmekte ve bunlara sınıfları içinde en yüksek derecele-
re kadar ilerleme imkanı sağlanmasını, sınıflar içinde ilerleme
ve yükselme istemlerinin liyakat sistemine dayandırılmasını
öngörmektedir. Bu iki ilkenin temelinde, objektif kurallar çer-
çevesinde işin ehline verilmesi ve hak etme kavramı yatmakta
olup, kamu hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde gerçekleş-
tirilmesinin tek güvencesinin de, hizmetin yetişmiş, ehil kamu
görevlilerince yerine getirilmesinden geçeceği de tabiidir. …Yu-
karıda yer alan mevzuat hükmünün incelenmesinden, değerlendirme
kriterlerinden bir kısmının somut bilgi ve belgeye dayandırılması
zorunluluğu bulunmakta iken, bir kısmının gözlem ve kanaate
dayalı olduğu açıktır. Ancak, sözlü sınava ilişkin Görevde Yükselme
Sözlü Sınavı Değerlendirme Formunda yer alan kriterlerden bir kısmı
gözlem ve kanaate dayalı olmakla birlikte, söz konusu kriterler çer-
çevesinde bir bütün olarak yapılan değerlendirme sonucunda adayın
başarılı ya da başarısız olduğunun belirlendiği dikkate alındığında;
gözlem ve kanaate dayalı kriterler yönünden ilgilinin başarısız
olarak değerlendirilmesine etki eden hususların ortaya konul-
ması, somut bilgi ve belgeye dayandırılması mümkün olan haneler
514 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU