Page 519 - kamu-personel-rejimi-1
P. 519

11.3. “Görevde yükselme sınavı” başlıklı 23 üncü maddesi-
            nin birinci fıkrasında; “Görevde yükselme eğitimini tamamlayanların
            görevde yükselebilmeleri için Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Başkanlığına,
            Milli Eğitim Bakanlığına veya yüksek öğretim kurumlarından birine yap-
            tırılacak sınavlara katılmaları ve başarılı olmaları şarttır.” hükmüne yer
            verilmiştir.
               B. Şikayet Konusuna İlişkin Uygulamalar
               12. Danıştay 2. Dairesinin 02/03/2016 tarihli ve E:2016/309,
            K:2016/997 sayılı kararı; “657 sayılı Yasanın 3. maddesinde, “sınıf-
            landırma”, “kariyer” ve “liyakat” ilkeleri bu Kanunun temel ilke-
            leri olarak belirlenmiş; kariyer ilkesi, Devlet memurlarına yaptıkları
            hizmetler için lüzumlu bilgilere ve yetişme şartlarına uygun şekilde,
            sınıfları içinde en yüksek derecelere kadar ilerleme imkanı sağlamak;
            liyakat ilkesi ise, Devlet kamu hizmetleri görevlerine girmeyi, sınıflar
            içinde ilerleme ve yükselmeyi, görevin sona erdirilmesini yeterlilik
            sistemine dayandırmak ve sistemin eşit imkanlarla uygulanmasında
            Devlet memurlarını güvenliğe sahip kılmak olarak tanımlanmıştır.
            Görüldüğü üzere Yasa, devlet memurluğunu bir meslek olarak
            kabul etmekte ve bunlara sınıfları içinde en yüksek derecele-
            re kadar ilerleme imkanı sağlanmasını, sınıflar içinde ilerleme
            ve yükselme istemlerinin liyakat sistemine dayandırılmasını
            öngörmektedir. Bu iki ilkenin temelinde, objektif kurallar çer-
            çevesinde işin ehline verilmesi ve hak etme kavramı yatmakta
            olup, kamu hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde gerçekleş-
            tirilmesinin tek güvencesinin de, hizmetin yetişmiş, ehil kamu
            görevlilerince yerine getirilmesinden geçeceği de tabiidir. …Yu-
            karıda yer alan mevzuat hükmünün incelenmesinden, değerlendirme
            kriterlerinden bir kısmının somut bilgi ve belgeye dayandırılması
            zorunluluğu bulunmakta iken, bir kısmının gözlem ve kanaate
            dayalı olduğu açıktır. Ancak, sözlü sınava ilişkin Görevde Yükselme
            Sözlü Sınavı Değerlendirme Formunda yer alan kriterlerden bir kısmı
            gözlem ve kanaate dayalı olmakla birlikte, söz konusu kriterler çer-
            çevesinde bir bütün olarak yapılan değerlendirme sonucunda adayın
            başarılı ya da başarısız olduğunun belirlendiği dikkate alındığında;
            gözlem ve kanaate dayalı kriterler yönünden ilgilinin başarısız
            olarak değerlendirilmesine etki eden hususların ortaya konul-
            ması, somut bilgi ve belgeye dayandırılması mümkün olan haneler




           514   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   514   515   516   517   518   519   520   521   522   523   524