Page 522 - kamu-personel-rejimi-1
P. 522

(Bknz. 9 uncu paragraf) Görüldüğü üzere Yasa, devlet memurluğunu
            bir meslek olarak kabul etmekte ve bunlara sınıfları içinde en yük-
            sek derecelere kadar ilerleme imkanı sağlanmasını, sınıflar
            içinde ilerleme ve yükselme istemlerinin liyakat sistemine da-
            yandırılmasını öngörmektedir. Bu iki ilkenin temelinde, objektif
            kurallar çerçevesinde “işin ehline verilmesi ve hak etme kavra-
            mı” yatmaktadır. (Bknz. 12 nci paragraf)

               20. İdarenin, bir kadroya atama yapıp yapmama hususunda takdir
            yetkisine sahip olduğu, ancak bu yetkinin mutlak ve sınırsız olma-
            dığı, kamu yararı ve kamu hizmetinin gerekleri göz önünde tutu-
            larak kullanılması ve takdir yetkisine dayalı olarak tesis edilen işlem-
            lerin hukuken geçerli sebeplere dayanması gerektiği idare hukukunun
            bilinen ilkelerindendir. (Bknz. 13 üncü paragraf) Kamu görevlerinin
            görevlendirme yoluyla yürütülmesi ise ancak hizmetin gerektirdiği
            geçici ve istisnai durumlarda başvurulan bir yoldur. Kamu hizmetle-
            rinin tedviren ya da vekaleten yürütülmesini sürekli hale getirecek
            şekilde uygulama yapılamayacağı,  bu yöndeki işlemlerin ka-
            riyer ve yeterlilik ilkelerine de aykırı olacağı açıktır. (Bknz. 14
            üncü paragraf)

               21. Yukarıdan bu yana yapılan açıklamalar, anılan mevzu-
            at hükümleri, idarenin cevabi yazıları, yargı kararları ve tüm
            dosya birlikte değerlendirildiğinde; sınıfları içinde en yüksek de-
            recelere kadar ilerleme imkanının bulunduğu zabıta memurlarının
            görevde yükselmelerine olanak tanıyacak sınavın 2000 yılından bu
            yana açılmadığı ve görevlendirme yolu ile zabıta komiseri ihtiyacının
            karşılandığı, görevlendirme yapma veya sınavın açılmasına ka-
            rar verilmesi hususlarında idarenin takdir yetkisi bulunmakla
            birlikte, söz konusu takdir yetkisini kamu yararı ve hizmet ge-
            reği ile hukuka uygunluk ilkelerine uygun kullandığına dair bir
            bilgi ve belge sunulmadığı, sınav açılmama gerekçesi olarak idare
            tarafından Zabıta Komiseri ve Zabıta Amiri kadrolarının mesleki bil-
            ginin yanında yöneticilik vasfı gerektiren kadrolar olduğu, yapı-
            lacak bir sınavda bu niteliklere göre personel belirlenmesinin
            mümkün olmadığı, bu nedenle Zabıta Komiseri ve Zabıta Amiri
            ihtiyaçlarının görevlendirme yapılarak giderildiği şeklinde ya-
            pılan açıklamanın ancak somut bir sınav neticesinde söylene-
            bileceği, kaldı ki görevde yükselme eğitimine ve diğer hizmet içi




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  517
   517   518   519   520   521   522   523   524   525   526   527