Page 23 - kamu-personel-rejimi-2
P. 23

27) Ayrıca, ‘hekim eksikliği’ ve ‘eğitimde devamlılığın esas olduğu’ ge-
            rekçeleriyle Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliğinin 41’inci
            maddesinde belirtilen “Gece nöbeti tutanlara ertesi günü görev verilmez”
            hükmünün asistan hekimler açısından uygulanamaz hale geldiği an-
            laşılmaktadır. Yönetmeliğin ilgili maddesinin devamında, idareye çok
            geniş bir takdir yetkisi tanınmış olup, geceyi yoğun mesai ile uyku-
            suz geçiren personele kurumun personel durumu ve imkanları müsait
            olmak, hizmeti aksatmamak kaydıyla evinde veya hastanede lüzum
            görüldüğü sürece dinlenebilmesi için baştabip tarafından izin verebi-
            leceği ancak izin verilse dahi acil durumlarda personelin baştabip veya
            nöbetçi tabip tarafından çalıştırılmaya devam edilebileceği düzenlen-
            miştir. Sağlık hizmetinin 24 saat kesintisiz sunulması gerekliliği bir
            yana konulduğunda, sağlık mevzuatında aylık tutulacak nöbet süre-
            lerinin bir üst sınırının olmaması nedeniyle baştabiplerin bahsi geçen
            takdir yetkilerini, hekimlerin dinlenme haklarını elinden alacak şekil-
            de kullanmalarının önü açıktır.
               28) Diğer taraftan, teorik ve uygulamalı cerrahi eğitimde devamlı-
            lığının esas olduğu gerekçesiyle, şikayetçiye nöbet izni kullandırıl-
            madığı ve 130 saatten fazla tuttuğu nöbetler için ücret öden-
            mediği, bu uygulamanın 12 numaralı paragrafta bahsi geçen angarya
            yasağı hükmüne de aykırı olduğu anlaşılmıştır.
               29) Sonuç olarak, şikayet konusunun çok geniş bir kesimi ilgilen-
            dirdiği, hak ihlali olduğu, aynı uygulamalara maruz kalan tüm hekim-
            lerin sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakları olduğu hususları
            gözetildiğinde; sadece şikayetçinin şikayetlerinin çözümüne özel bir
            tavsiyede bulunmanın yeterli olmayacağı anlaşılarak, konunun geniş
            bir çerçevede ele alınarak sorunun temelinin belirlenmesi gerekmiştir.
            Sorunun temelinde yatan, hekim eksikliği nedeniyle, sağlık hizmeti-
            nin önemli unsurlarından olan, eğitim sorumlusunun gözetim ve de-
            netiminde araştırma ve eğitim çalışmalarında ve sağlık hizmeti sunu-
            munda görev alması gereken asistan hekimlerin dinlenme haklarının
            ellerinden alınması kabul edilemez bir uygulamadır ve bununla ilgili
            bir mekanizma ile denetim sistemi getirilmesi zorunludur. Öncelikle;
            hekim ihtiyacı tespit edilerek yasal mevzuat değişikliği yapılmak su-
            retiyle hekim eksikliği çözüme kavuşturulmalıdır. Ayrıca; Devlet Me-
            murları Kanunu’nun Ek 33’üncü maddesinde 130 saate kadar tutulan
            nöbet ücretinin ödeneceğine ilişkin düzenlemenin esas alınarak aylık




            18   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28