Page 23 - kamu-personel-rejimi-2
P. 23
27) Ayrıca, ‘hekim eksikliği’ ve ‘eğitimde devamlılığın esas olduğu’ ge-
rekçeleriyle Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliğinin 41’inci
maddesinde belirtilen “Gece nöbeti tutanlara ertesi günü görev verilmez”
hükmünün asistan hekimler açısından uygulanamaz hale geldiği an-
laşılmaktadır. Yönetmeliğin ilgili maddesinin devamında, idareye çok
geniş bir takdir yetkisi tanınmış olup, geceyi yoğun mesai ile uyku-
suz geçiren personele kurumun personel durumu ve imkanları müsait
olmak, hizmeti aksatmamak kaydıyla evinde veya hastanede lüzum
görüldüğü sürece dinlenebilmesi için baştabip tarafından izin verebi-
leceği ancak izin verilse dahi acil durumlarda personelin baştabip veya
nöbetçi tabip tarafından çalıştırılmaya devam edilebileceği düzenlen-
miştir. Sağlık hizmetinin 24 saat kesintisiz sunulması gerekliliği bir
yana konulduğunda, sağlık mevzuatında aylık tutulacak nöbet süre-
lerinin bir üst sınırının olmaması nedeniyle baştabiplerin bahsi geçen
takdir yetkilerini, hekimlerin dinlenme haklarını elinden alacak şekil-
de kullanmalarının önü açıktır.
28) Diğer taraftan, teorik ve uygulamalı cerrahi eğitimde devamlı-
lığının esas olduğu gerekçesiyle, şikayetçiye nöbet izni kullandırıl-
madığı ve 130 saatten fazla tuttuğu nöbetler için ücret öden-
mediği, bu uygulamanın 12 numaralı paragrafta bahsi geçen angarya
yasağı hükmüne de aykırı olduğu anlaşılmıştır.
29) Sonuç olarak, şikayet konusunun çok geniş bir kesimi ilgilen-
dirdiği, hak ihlali olduğu, aynı uygulamalara maruz kalan tüm hekim-
lerin sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakları olduğu hususları
gözetildiğinde; sadece şikayetçinin şikayetlerinin çözümüne özel bir
tavsiyede bulunmanın yeterli olmayacağı anlaşılarak, konunun geniş
bir çerçevede ele alınarak sorunun temelinin belirlenmesi gerekmiştir.
Sorunun temelinde yatan, hekim eksikliği nedeniyle, sağlık hizmeti-
nin önemli unsurlarından olan, eğitim sorumlusunun gözetim ve de-
netiminde araştırma ve eğitim çalışmalarında ve sağlık hizmeti sunu-
munda görev alması gereken asistan hekimlerin dinlenme haklarının
ellerinden alınması kabul edilemez bir uygulamadır ve bununla ilgili
bir mekanizma ile denetim sistemi getirilmesi zorunludur. Öncelikle;
hekim ihtiyacı tespit edilerek yasal mevzuat değişikliği yapılmak su-
retiyle hekim eksikliği çözüme kavuşturulmalıdır. Ayrıca; Devlet Me-
murları Kanunu’nun Ek 33’üncü maddesinde 130 saate kadar tutulan
nöbet ücretinin ödeneceğine ilişkin düzenlemenin esas alınarak aylık
18 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU