Page 24 - kamu-personel-rejimi-2
P. 24
tutulacak nöbet süresinin üst sınırının da 130 saat olarak belirlenmesi
için de sağlık mevzuatında düzenleme yapılması gerekmektedir. Ya-
taklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliğinin 41’inci maddesinin e
bendinde düzenlenen, “Gece nöbeti tutanlara ertesi gün görev veri-
lemez” hükmünün uygulanır hale getirilmesi sağlanmalı, bunun için
dinlenme hakkı baştabiplerin ve nöbetçi tabiplerin takdir hakkı ile sı-
nırlandırılmamalı, sınırlama içeren bahsi geçen bendin ikinci ve üçün-
cü cümleleri mevzuat değişikliğiyle değiştirilmelidir. Bunlara ek ola-
rak, asistan hekimlerin nitelikli eğitim almaları sağlanmalıdır. Nite-
likli olmayan bir uzmanlık eğitimi sonrasında uzmanlığını alacak olan
hekim, “uzman hekim eksikliğini” sadece nicelik olarak kapatacaktır.
Hekimlere verilecek cerrahi eğitim programının hekimler açısından
verimli ve nitelikli bir hale gelmesi için; nöbet listeleri de göz önüne
alınarak bir eğitim programı düzenlenmeli, mümkün olduğu takdir-
de özellikle teorik eğitimler uzaktan eğitim, online eğitim tarzında
etkin mekanizmalar ile desteklenebilecektir. Diğer taraftan; merkezi
idarece, asistan hekimlere gün aşırı ya da blok halinde nöbet yazılıp
yazılmadığının kontrolü yukarıda bahsi geçen Yönetmelik hükmü ge-
reği il sağlık müdürlüklerine gönderilmesi gereken aylık nöbet listeleri
aracılığıyla denetlenmektedir. Nöbet listelerinin kontrolünde merkezi
idarenin denetimini artırması gerektiği sonucuna varılmıştır. Yönet-
melikteki düzenlemeye uyulduğu kabul edilerek merkezin bu deneti-
mi, zamanında yapması, yerel idareleri yönetmeliğe uyma konusunda
uyarması ve gerektiğinde yasal yaptırım uygulaması gerekir.
30) Son olarak, asistan hekimlere uzmanlık diplomalarının mec-
buri hizmet sonrasında verilmesi, 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı
Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Ka-
rarname 56’ıncı maddesinde ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel
Kanunun 3’üncü ek maddesinde düzenlenerek tıpta uzmanlık eğiti-
mini tamamlayanların ‘devlet hizmeti yükümlüğü’ olduğu açıklanmış-
tır. 3359 sayılı Kanunun 4’üncü ek maddesinde de, Devlet hizmeti
yükümlülüğü kapsamındaki personelin bu görevlerini tamamlamadan
mesleklerini icra edemeyecekleri hüküm altına alınmıştır. 20, 21 ve 22
numaralı paragraflarda açıklandığı üzere ilgili maddelerin Anayasaya
aykırı oldukları gerekçesiyle Anayasa Mahkemesine iptal istemiyle ya-
pılan başvurularda iptal istemlerinin reddine karar verilmiştir. Adı ge-
çen kararlarının gerekçesinde; “ herkesin sağlıklı ve dengeli bir çevrede
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 19