Page 155 - kamu-personel-rejimi-3
P. 155
ilkesinin, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 13’üncü maddesindeki
etkili başvuru hakkının ve 17 inci maddesindeki hakları kötüye kullan-
ma yasağının ihlal edildiğine dair herhangi bir bulgu ve bilgiye rastlan-
madığı gibi, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi
ile İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesinde yazılı ve güvence altına alın-
mış olan başkaca bir insan hakkı ihlali tespit edilememiştir.
E. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
25. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anla-
yışında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil aynı
zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
mektedir.
26. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
başlıklı 6 ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken ida-
renin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk,
ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik,
tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklen-
tiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma
hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli
olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmek-
sizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uy-
gun işlem ve eylem ile tutum ve davranışta bulunup bulunmadığını gözetir
ve iyi yönetim ilkelerine uyar.” hükmü yer almaktadır. Söz konusu Yönet-
melik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği
Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde de iyi yönetim hakkından
bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafından
kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasında” da yer verilmiş-
tir.
27. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
de; şikâyet başvurusu kapsamında Kurumumuzca istenilen bilgi ve
belgelerin ilgili idareler tarafından süresi içerisinde ve gerekçeli olarak
Kurumumuza gönderildiği, şikâyetçinin konuyla ilgili yaptığı başvu-
ruya istinaden idarenin cevabi yazısı incelendiğinde ise; idarenin “ka-
nunilik”, “eşitlik”, “hesap verilebilirlik”, “kararların gerekçeli
olması”, “kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi” gibi iyi yöne-
tim ilkelerine uygun hareket ettiği, ancak “karara karşı başvuru
150 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU