Page 333 - kamu-personel-rejimi-3
P. 333
olduğundan, bu sınava girecek adaylar arasında haksız rekabete sebe-
biyet verilmemesi için, adayların son öğrenim düzeylerinden sınava gir-
meleri hususu, tartışılmaz bir zarurettir. Bu sebeple, son öğrenim düzeyleri
altında bir öğrenim düzeyinden KPSS’ye girip tercihleri çerçevesinde yer-
leştirilmesi yapılan adayların, bu durumun tespit edilmesi halinde yerleş-
tirilmeleri geçersiz sayılmaktadır.” denilmek suretiyle 14 ve 15 numaralı
paragraflarda açıklanan yüksek mahkeme kararlarının gerekçelerinde
yer alan benzer hususları ortaya koyduğu anlaşılmaktadır.
21. Tüm bunların yanı sıra 4.5. numaralı paragrafta değinilen ida-
renin cevabı da gözetildiğinde; ortaöğretim/önlisans mezunları ile
lisans mezunu adayların farklı sınav sistemine tabi tutulmasının ve
ilgili kadrolara bu ayrıma göre atama yapılmasının eşitlik ilkesinin ge-
reği olduğu, lisans mezunu bir adayın, ortaöğretim mezunu adayların
girdiği sınava girmesi veya ortaöğretim mezunu adayların yaptığı ter-
cihleri yapmasının eşitlik ilkesine aykırılık teşkil edeceği, nitekim ge-
nel yetenek ve genel kültür bölümlerinden oluşan KPSS sınavlarında
aynı sorulara verilen cevaplar bakımından ortaöğretim mezunlarının
başarısı ile lisans mezunlarının başarısının aynı olamayacağı, lisans
mezunlarına ortaöğretim kadroları için ayrılan sınavlara da giriş im-
kânı sağlanmasının, lisans mezunlarının ortaöğretim kadrolarını da
doldurması sonucunu doğuracağı, diğer yandan ise bu durumun orta-
öğretim mezunlarının çalışma haklarını elinden alacağı ve Türkiye’nin
personel politikasına doğrudan etki edeceği tespit edilmiştir.
22. Yukarıdan beri anlatılan hususlar, bilgi, belge, yasal mevzuat,
yargı içtihatları ve tüm dosya kapsamı hep birlikte değerlendirildi-
ğinde; idarenin üst öğrenim düzeyinden mezun olanların alt öğrenim
düzeylerine ait kadrolara başvuramamalarına ilişkin uygulamasının
eşitler arası yarışma ve fırsat eşitliği ilkelerine uygun olduğu, idarece
şikayet başvurucusunun alt öğrenim düzeyindeki kadrolara başvurma
talebinin reddedilmesi işleminin idari işleminin yetki, şekil, sebep,
konu ve amaç ilkelerine uygun olduğu, ret işleminde herhangi bir hu-
kuka aykırılık tespit edilemediği anlaşıldığından şikayetin reddine ka-
rar vermek gerekmiştir.
E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
23. 2709 T.C. Anayasasının “Kanun önünde eşitlik” başlıklı 10 uncu
maddesindeki eşitlik ilkesinin, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 4
328 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU