Page 564 - kamu-personel-rejimi-3
P. 564
C. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
25. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
aynı zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri bek-
lenmektedir.
26. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi yönetim ilkeleri”
başlıklı 6 ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken
idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolla-
rının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel ve-
rilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim
ilkelerine uyar.” hükmü yer almaktadır. Söz konusu Yönetmelik hük-
münde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği Temel
Haklar Şartı’nın 41 inci maddesinde de iyi yönetim hakkından bahse-
dilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafından kabul
edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası” nda da yer verilmiştir.
27. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme ne-
ticesinde; somut olayda Kurumumuzca istenilen bilgi ve belgeleri
İdarenin yasal süresi içerisinde gerekçeli olarak Kurumumuza gönder-
diği, ayrıca İdarenin şikâyetçi ile işlemlerinde kanunlara uygunluk, he-
sap verilebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, bilgi edinme hakkı, makul
sürede karar verme, kararların gerekçeli olması, kararın geciktirilmek-
sizin bildirilmesi ilkelerine uygun hareket ettiği ancak idarenin ce-
vabi yazılarında hangi sürede hangi mercilere başvurabileceğini şikâ-
yetçiye göstermediği anlaşıldığından iyi yönetim ilkelerinden karara
karşı başvuru yollarının gösterilmesi ilkesine uymadığı anlaşılmış
olup idarenin bundan bu ilkeye de uyması beklenmektedir.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 559