Page 154 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 154
YILLIK RAPOR 2013
I. İnsan Hakları Evrensel görevlilerinin, bireylerin uluslararası
Beyannamesi’nin 5’nci (İşkence ve sözleşmelerce de garanti altına alınan
Kötü Muamele), AİHS’nin 3’üncü (İş- hak ve özgürlüklerine halel getirmek-
kence), Medeni ve Siyasî Haklar Söz- sizin ancak zaruri olduğunda kademe-
leşmesinin 7’nci (İşkence ve Eziyet), İş- li ve orantılı olarak güç kullanmalarını
kence ve Diğer Zalimane, Gayriinsani teminen, kontrol, gözetim ve dene-
veya Küçültücü Muamele veya Cezaya timlerinin etkin bir şekilde yapılması,
Karşı Sözleşme’nin 2’nci (İşkencenin hatalı davranan kolluk görevlilerinin
Önlenmesi Tedbirleri), Anayasamı- tespit edilmesi ve hesap verebilirlik-
zın 52’nci (…Temel Hak ve Hürriyet- lerini sağlayacak bir izleme mekaniz-
ler…), 12, 13, 14, 15 (Temel Hak ve masının oluşturulması ile ilgili yü-
Hürriyetlerin Sınırlanması, Kötüye rütülen yasa çalışmasının ivedilikle
Kullanılması, Durdurulması), 25 ve 26 tamamlanması,
(Düşünce ve Düşünceyi Açıklama ve IV. Toplumsal olaylar esnasında güç
Yayma Hürriyeti), 34’üncü (Toplantı kullanımının gerekli, makul ve oran-
ve Gösteri Yürüyüşü Düzenleme Hak- tılı olup olmadığının öngörülebilir,
kı) maddelerine aykırı olarak İstanbul açık ve şeffaf bir şekilde tespit edile-
(Gezi Parkı) başta olmak üzere değişik rek, hatalı davranan kolluk görevlileri
kentlerde yer yer gerçekleştirilen ma- hakkında süratli, etkin bir inceleme ve
kul ölçüyü aşan kolluk müdahalesinin soruşturma için süreci uzatan veya tı-
tespitine; kayan işlemlerin kısaltılması veya kal-
II. İfade açıklaması ve toplanma özgür- dırılması yönünde gerekli tedbirlerin
lüklerinin kullanımını düzenleyen alınması,
başta 2911 sayılı Yasa olmak üzere V. Kolluk görevlilerinin Türkiye’nin ta-
mevzuatın, uluslararası ve AB norm raf olduğu uluslararası sözleşmeler
ve standartlarına uygun olarak özgür- temelinde bireylerin hak ve özgür-
lükleri öne çıkaran ve insan hakları- lüklerine saygılı ve hoşgörülü olarak
nın öneminden kuvvet alan modern yetiştirilmeleri için insan hakları ala-
devlet anlayışı gerekleri ve günümüz nındaki uluslararası mevzuat ve uygu-
modern bilgi çağı toplumunun de- lamalar hakkında uzun süreli ve mes-
mokratik talepleri ve beklentilerini lek hayatları boyunca sürekli eğitime
gözetecek tarzda değiştirilmesi, tabi tutulmaları bu bağlamda “kollu-
III. Toplumsal olaylar esnasında kolluk ğun toplumsal katmanlar ile iletişimi”,
154