Page 186 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 186
YILLIK RAPOR 2013
açıklaması gibi toplumsal olaylarda görev- Günümüz Türk polis eğitim kurumla-
lendirilmekten çok, diğer birimlere destek rının en büyük açmazı, mensuplarını mev-
amacıyla çok farklı görevlere gönderildik- cut devlet düzenini koruyan tek güç olarak
leri öne sürülmektedir. Toplumsal poli- görmesi, devlet ile arasında duygusal bir
sin, sportif faaliyetler, törenler, sergiler, bağ örerek polislik mesleğini hukuksal bo-
açılışlar, spor müsabakaları, sahne göste- yuttan duygusal boyuta çıkarması nokta-
rileri, ilkokul öğrencilerinin okullar arası sında belirmektedir. Bu duygusal bağlılık
faaliyetleri gibi insanların bir araya geldiği polisin kendisini mevcut devlet düzeninin
her türlü olay ve faaliyetlerde abartılı bir tek yetkili organı olması duygusallığına
şekilde kullanıldığı, aslî görevler haricin- kaptırmakta, polisin benliğindeki bu hük-
deki görevlendirmelerden kaynaklanan medici çizgi, göstericilerle arasında çatış-
iş yoğunluğu ve aksayan çalışma düzeni, malar doğmasında duygusal alt yapının
çoğu zaman personelin eğitimini, sosyal oluşmasını hazırlamaktadır. Polisin ken-
faaliyetlerini, asgari bedensel dinlenme disini mevcut devlet düzenini koruyan tek
imkânını engellediği, bu sorunun uygula- güç olarak görme eğiliminin, polisi her an
mada, personelin depresyona ve yılgınlığa provokasyonlara açık hale getirebileceği ve
girmelerine veya agresifleşerek insan hak- aşırı güç kullanımı doğurabileceği üzerin-
ları ihlâlleri yapmalarına neden olduğu ya- de durulmaktadır.
pılan araştırmalarda ortaya konulmuştur. Toplumsal olay polisinin davranışları-
Toplumsal olay polisinin hizmet içi na, almış oldukları eğitimin etkisi de bü-
eğitimi için eğitim ortamının yetersizliği yüktür. Polis eğitiminin amacı savunma
sıklıkla dile getirilmektedir. Pratik eğitim amaçlı olmalıdır. Toplumsal olay polisine
için uygun ortam ve mekânlar hazırlanma- verilecek eğitimde hukukun üstünlüğü,
lı, teorik ve pratik eğitimler çağdaş şartlara insan hakları uluslararası sözleşmelerden
uygun personelin ilgisini çekecek şekilde kaynaklanan yükümlülüklerimiz gibi ko-
verilmelidir. Kurs görmemiş personelin, nuların eğitim sürecine yansıtılması gerek-
toplumsal olaylarda köpek ve gaz kulla- mektedir. “Ben devletin temsilcisiyim, bu
nımında görevlendirilmesinin sakıncalı kalabalıklar da bana karşı gelmekle devlete
olduğu kabul edilmesine rağmen zaman karşı geliyor” anlayışının silinmesi ve top-
zaman kurs görmemiş personelin toplum- lantı ve gösteri yürüyüşü hakkının kulla-
sal olaylarda görev aldığı ve aşırı güç kul- nılmasının, devlete karşı gelme olmadığı
lanımına sebebiyet verdikleri iddialarının yaklaşımının polise kazandırılması gerek-
önüne geçilmelidir. mektedir.
186