Page 87 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 87
YILLIK RAPOR 2013
ve engelliler için bölüm kısıtlamalarının tındaki kişilerin bu kurumlardan mezun
kaldırılması beklenmektedir. edilmesi zorunluluğunun eğitimlerinin
Akademik eğitimde bölüm seçi- yarım kalmasına sebebiyet verdiği belirtil-
minde engelli bireylere karşı ayrımcı- miştir.
lık yapıldığı iddiası: Engelli bireylerin Toplumun engelsiz bireyleri de kap-
üniversitelerde arzu ettikleri her bölüme sayacak şekilde engeller konusunda eği-
giremediği, ayrıca engellilerin akademik tilmesi: Engeli olmayan bireylerin engelli
kaynaklara ulaşmakta sıkıntılar yaşadığı bireylerle bir arada yaşamayı öğrenmesi
belirtilmiştir. Bu amaçla, her engel gru- gerektiği; bu kapsamda, engelsiz birey-
buna akademik eğitim verilebilmesi için lerin engelli bireyler hakkında en küçük
çalışmalar yapılmasının gerektiği ifade yaşlardan itibaren bilgilendirilmesi ve bi-
edilmiştir. linçlendirilmesi gerektiği ifade edilmiştir.
Hizmet içi eğitim: Engelli bireylerin Engelli bireylerin ailelerine de eği-
kamu görevlerine atanmalarını müteaki- timler verilmesi: Başta anneler olmak
ben aldıkları hizmet içi eğitimlerin zayıf üzere ebeveynlerin ve ailelerin eğitilmesi
olduğu, bu konuda engelli bireyler için gerektiği belirtilmiştir.
ayrı bir eğitim hazırlığı yapılmasının ge- Eğitsel tanımlamalardaki hataların
rekliliği ve yöneticilerin engelli bireyler giderilmesi: Rehber danışmanlık merkez-
hakkında daha bilinçli davranmalarının lerinde uygulama yapanların yeterliliğe
beklendiği belirtilmiştir. sahip kişiler olmadığı, kullanılan testlerin
Kaynaştırma eğitimleri için gerekli günümüze uygun olmadığı ve dolayısıyla
altyapının oluşturulması: Kaynaştırılmış engelli bireylere yanlış yönlendirmeler ya-
eğitimin engelli bireylere uygun altyapı pılabildiği belirtilmiştir. Normal ve üstün
sağlanıp dezavantajlarının giderildiği za- zekâya sahip olan bireylerin zihinsel en-
man mümkün olduğu dile getirilmiştir. gellilerle birlikte yönlendirilebildikleri, en
Aksi halde engelli bireylerin engelsiz bi- başından eğitsel değerlendirmelerin doğru
reylerle aynı şartlarda yarışmaları gerekti- yapılması gerektiği dile getirilmiştir.
ği belirtilmiştir. Bütün engelliler için eğitim siste-
Özel eğitim ve özel rehabilitasyon minde engelin özelliğinin dikkate alın-
kurumlarındaki standardın yükseltil- ması: Engellilerin engel türüne göre fark-
mesi: Özel eğitim kurumlarında verilen 8 lı sorunları bulunmaktadır. Bu ayrımlar
saatlik eğitimin uluslararası standartların gözetilerek engeli olan olmayan herkese
gerisinde ve yetersiz kaldığı, 23 yaşın al- bütüncül ve eşit bir eğitim fırsatı sunul-
87