Page 86 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 86
YILLIK RAPOR 2013
Kurumumuz tarafından 24/12/2013 gerektiği belirtilmiş, bu hususun devletin
tarihinde gerçekleştirilen “Engelli Bireyle- istihdam politikalarında öncelikli olması
rin İdarelerle Yaşadıkları Sorunların Çö- talep edilmiştir. Engellilere özel eğitim ve-
zümünde Yeni Bir Mekanizma: Kamu De- ren kurumlardaki az sayıdaki eğitimcinin
netçiliği Kurumu” başlıklı çalıştaya katılan de bu konuda yetersiz olduğu; bu grup-
Sivil Toplum Kuruluşlarının temsilcileri taki eğitimcilerin sayısının artırılmasının
öncelikle, Birleşmiş Milletler Engellilerin ve daha donanımlı olmalarının beklendiği
Haklarına İlişkin Sözleşmeye Ek İhtiyari ifade edilmiştir.
Protokolün onaylanmasını beklediklerini Eğitim sistemindeki kavramlaştır-
ifade etmişlerdir. maların, müfredatın ve uygulamaların
Ayrıca, engelli vatandaşlarımızın “bi- değiştirilmesi ve geliştirilmesi: Engelli
rey” olmalarından kaynaklanan eğitim, vatandaşlarımız kendileri için daraltılmış
sağlık gibi en temel haklarına ve diğer ders müfredatı uygulanmasının olumsuz
kamu hizmetlerine erişmekte güçlük çek- sonuçlar doğurduğunu, iş ararken zor-
tikleri belirtilmiş, bazı düzenlemelerle bu landıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca müf-
sorunların biran evvel aşılabileceği ifade redatta yer alan engelli bireyleri rencide
edilmiştir. edici ifadelerin acilen düzeltilmesi talep
Anılan çalıştayın sonuçları özetle aşa- edilmektedir. Kimi okullarda yöneticilerin
ğıda sunulmuştur: engelli öğrencileri kaydetmekten imtina
ettikleri ya da aileyi uzaklaştırmaya varan
Eğitimle İlgili Sorunlar
uygulamaları bulunduğu; bu tip uygula-
Eğitimle ilgili erişim sorunları: Eği- maların engellenmesi gerektiği vurgulan-
tim alanındaki en önemli sorunların eri- mıştır.
şimle ilgili olduğunu ifade edilmiştir. Bun- ÖSYM tarafından gerçekleştirilen
lar; eğitim alanlarına (mekânsal) erişim, sınavlarla ilgili sorunlar: Her sınavdan
eğitim materyallerine erişim ve evrensel önce engelli bireylerden rapor istenme-
standartlarda kaliteli eğitime erişim olarak sinin önüne geçilmesi gerektiği; bu soru-
sıralanmaktadır.
nun “engelli veri tabanı” oluşturulmasıyla
İlk öğretimden üniversiteye eğitim- çözülebileceği dile getirilmiştir. Ayrıca,
cilerin engelli bireyler konusunda eğiti- sınavlarda görevli okuyucuların eğitimli
mi: İlk ve orta öğretimdeki branş ve reh- olması, dijital sınav imkânları vb. hizmet-
berlik öğretmenleri ile üniversitelerdeki lerin sunulması beklenmektedir. ÖSYM
öğretim üyelerinin engelli bireyleri yetiş- sınav kılavuzlarındaki ayrımcı ifadelerin
tirebilmek amacıyla özel eğitim almaları
86