Page 86 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 86

YILLIK RAPOR 2013


                 Kurumumuz tarafından 24/12/2013        gerektiği belirtilmiş, bu hususun devletin
             tarihinde gerçekleştirilen “Engelli Bireyle-  istihdam politikalarında öncelikli olması
             rin İdarelerle Yaşadıkları Sorunların Çö-  talep edilmiştir. Engellilere özel eğitim ve-
             zümünde Yeni Bir Mekanizma: Kamu De-       ren kurumlardaki az sayıdaki eğitimcinin
             netçiliği Kurumu” başlıklı çalıştaya katılan   de bu konuda yetersiz olduğu; bu grup-
             Sivil  Toplum  Kuruluşlarının  temsilcileri   taki eğitimcilerin sayısının artırılmasının
             öncelikle, Birleşmiş Milletler Engellilerin   ve daha donanımlı olmalarının beklendiği
             Haklarına İlişkin Sözleşmeye Ek  İhtiyari   ifade edilmiştir.
             Protokolün onaylanmasını beklediklerini        Eğitim sistemindeki kavramlaştır-
             ifade etmişlerdir.                         maların, müfredatın ve uygulamaların

                 Ayrıca, engelli vatandaşlarımızın “bi-  değiştirilmesi ve geliştirilmesi: Engelli
             rey”  olmalarından  kaynaklanan  eğitim,   vatandaşlarımız kendileri için daraltılmış
             sağlık gibi en temel haklarına ve diğer    ders  müfredatı  uygulanmasının  olumsuz
             kamu hizmetlerine erişmekte güçlük çek-    sonuçlar doğurduğunu,  iş ararken zor-
             tikleri belirtilmiş, bazı düzenlemelerle bu   landıklarını  belirtmişlerdir.  Ayrıca  müf-
             sorunların biran evvel aşılabileceği ifade   redatta yer alan engelli bireyleri rencide
             edilmiştir.                                edici ifadelerin acilen düzeltilmesi talep
                 Anılan çalıştayın sonuçları özetle aşa-  edilmektedir. Kimi okullarda yöneticilerin
             ğıda sunulmuştur:                          engelli  öğrencileri  kaydetmekten  imtina
                                                        ettikleri ya da aileyi uzaklaştırmaya varan
             Eğitimle İlgili Sorunlar
                                                        uygulamaları bulunduğu; bu tip uygula-
                 Eğitimle ilgili erişim sorunları: Eği-  maların engellenmesi gerektiği vurgulan-
             tim alanındaki en önemli sorunların eri-   mıştır.
             şimle ilgili olduğunu ifade edilmiştir. Bun-   ÖSYM tarafından gerçekleştirilen
             lar; eğitim alanlarına (mekânsal) erişim,   sınavlarla ilgili sorunlar: Her sınavdan
             eğitim materyallerine erişim ve evrensel   önce engelli bireylerden rapor istenme-
             standartlarda kaliteli eğitime erişim olarak   sinin önüne geçilmesi gerektiği; bu soru-
             sıralanmaktadır.
                                                        nun “engelli veri tabanı” oluşturulmasıyla
                 İlk öğretimden üniversiteye eğitim-    çözülebileceği dile getirilmiştir. Ayrıca,
             cilerin engelli bireyler konusunda eğiti-  sınavlarda  görevli  okuyucuların  eğitimli
             mi: İlk ve orta öğretimdeki branş ve reh-  olması, dijital sınav imkânları vb. hizmet-
             berlik öğretmenleri ile üniversitelerdeki   lerin sunulması beklenmektedir. ÖSYM
             öğretim üyelerinin engelli bireyleri yetiş-  sınav kılavuzlarındaki ayrımcı ifadelerin
             tirebilmek amacıyla özel eğitim almaları




                                                     86
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91