Page 125 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 125

bul ettiği “Avrupa Yönetişimi Hakkında      rilebilirlik”, “haklı beklentiye uygun-
            Beyaz Kitap” ve “Avrupa Doğru İdari         luk”, “kazanılmış hakların korunması”,
            Davranış Yasası” ile Avrupa Birliği Te-     “dinlenilme hakkı”, “savunma hakkı,
            mel Haklar Şartının “İyi İdare Hakkı”       “makul sürede karar verme”, “kararların
            Başlıklı 41 inci maddesinde kayıtlı “iyi    gerekçeli olması”, “karara karşı başvuru
            idare hakkı”, günümüzde “iyi yönetişim”     yollarının gösterilmesi, “kararın gecik-
            olarak bilinen temel ilkeleri kapsamak-     tirilmeksizin bildirilmesi”, “kişisel veri-
            tadır.
                                                        lerin korunması” vb. iyi yönetişim ilke-
                                                        leri, bugün, toplum olarak yaşadığımız
            Ülkemizde, idarenin bu ilkelere uygun
            hareket etmesini sağlayacak bağlayıcı       hemen tüm sorunların, verimsizliklerin,
            bir mevzuat düzenlemesinin yapılması        savurganlıkların panzehiri gücünde il-
            gerektiği; bu mevzuat düzenlemesinin,       kelerdir.
            müstakilen çıkartılacak ve “genel idari
            usul esaslarını” içeren bir kanun ile       Fakat söz konusu ilkeleri yalnızca sözde
            sağlanabileceği değerlendirilmektedir.      değil, özde de benimsemek ve yaşama
                                                        geçirmek gerekmektedir. İşte, bu ilke-
            Kurumumuz, Kamu Denetçiliği Kurumu          lerin  hayata geçirilmesinde temel araç
            Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul        olarak karşımıza,  “Bilgi Edinme Hak-
            ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğinin 1        kı”,  “Dilekçe Hakkı” ve  “Meslek Etik
            inci maddesi ile şikâyet başvurularını,     İlkeleri” çıkmaktadır. Bu araçlar, iyi
            bu ilkeleri de gözeterek inceleyeceğini     yönetişim ilkelerinin ülkemizde yer-
            kayıt altına almış olup, tavsiye karar-     leşmesinde anahtar öneme sahiptirler.
            larında, “iyi yönetişim” ilkeleri başlığı   Bu ilke ve araçlar sayesinde; kamu
            altında ilgili idareye yol gösterici bir dizi   yönetiminin  kişilere  yakınlaşması,
            tavsiyelerde bulunmaktadır.                 demokrasinin güçlenmesi, yönetime
                                                        farklı paydaşların görüş bildirmesi,
            - Dilekçe Kanunu ve Bilgi Edinme            idarenin kararlarının uygulanmasındaki
            Hakkı Kanunu Kapsamında Başvuru-            etkinliğin ve  sonuç  olarak  kurumların
            lar                                         meşruluğunun artması sağlanacaktır.
            “İnsan haklarına dayalı adalet anlayışı”,   4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkında
            “kanunlara  uygunluk”,  “ayrımcılığın       Kanun ve ikincil mevzuat ile “kamu ku-
            önlenmesi”,    “ölçülülük”,   “yetkinin     rum ve kuruluşları ile kamu kurumu
            kötüye kullanılmaması”, “eşitlik”, “taraf-                 niteliğindeki meslek kuruluşlarının”
            sızlık, “dürüstlük”, “şeffaflık”, “hesap ve-           faaliyetleri açısından, demokratik ve şef-



                                                  125
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130