Page 125 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 125
bul ettiği “Avrupa Yönetişimi Hakkında rilebilirlik”, “haklı beklentiye uygun-
Beyaz Kitap” ve “Avrupa Doğru İdari luk”, “kazanılmış hakların korunması”,
Davranış Yasası” ile Avrupa Birliği Te- “dinlenilme hakkı”, “savunma hakkı,
mel Haklar Şartının “İyi İdare Hakkı” “makul sürede karar verme”, “kararların
Başlıklı 41 inci maddesinde kayıtlı “iyi gerekçeli olması”, “karara karşı başvuru
idare hakkı”, günümüzde “iyi yönetişim” yollarının gösterilmesi, “kararın gecik-
olarak bilinen temel ilkeleri kapsamak- tirilmeksizin bildirilmesi”, “kişisel veri-
tadır.
lerin korunması” vb. iyi yönetişim ilke-
leri, bugün, toplum olarak yaşadığımız
Ülkemizde, idarenin bu ilkelere uygun
hareket etmesini sağlayacak bağlayıcı hemen tüm sorunların, verimsizliklerin,
bir mevzuat düzenlemesinin yapılması savurganlıkların panzehiri gücünde il-
gerektiği; bu mevzuat düzenlemesinin, kelerdir.
müstakilen çıkartılacak ve “genel idari
usul esaslarını” içeren bir kanun ile Fakat söz konusu ilkeleri yalnızca sözde
sağlanabileceği değerlendirilmektedir. değil, özde de benimsemek ve yaşama
geçirmek gerekmektedir. İşte, bu ilke-
Kurumumuz, Kamu Denetçiliği Kurumu lerin hayata geçirilmesinde temel araç
Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul olarak karşımıza, “Bilgi Edinme Hak-
ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğinin 1 kı”, “Dilekçe Hakkı” ve “Meslek Etik
inci maddesi ile şikâyet başvurularını, İlkeleri” çıkmaktadır. Bu araçlar, iyi
bu ilkeleri de gözeterek inceleyeceğini yönetişim ilkelerinin ülkemizde yer-
kayıt altına almış olup, tavsiye karar- leşmesinde anahtar öneme sahiptirler.
larında, “iyi yönetişim” ilkeleri başlığı Bu ilke ve araçlar sayesinde; kamu
altında ilgili idareye yol gösterici bir dizi yönetiminin kişilere yakınlaşması,
tavsiyelerde bulunmaktadır. demokrasinin güçlenmesi, yönetime
farklı paydaşların görüş bildirmesi,
- Dilekçe Kanunu ve Bilgi Edinme idarenin kararlarının uygulanmasındaki
Hakkı Kanunu Kapsamında Başvuru- etkinliğin ve sonuç olarak kurumların
lar meşruluğunun artması sağlanacaktır.
“İnsan haklarına dayalı adalet anlayışı”, 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkında
“kanunlara uygunluk”, “ayrımcılığın Kanun ve ikincil mevzuat ile “kamu ku-
önlenmesi”, “ölçülülük”, “yetkinin rum ve kuruluşları ile kamu kurumu
kötüye kullanılmaması”, “eşitlik”, “taraf- niteliğindeki meslek kuruluşlarının”
sızlık, “dürüstlük”, “şeffaflık”, “hesap ve- faaliyetleri açısından, demokratik ve şef-
125