Page 126 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 126

faf yönetimin gereği olan eşitlik, taraf-   nan  uyuşmazlıkların  çözümü  nokta-
          sızlık ve açıklık ilkelerine uygun olarak   sında Kurumumuza çok sayıda başvuru
          kişilerin bilgi edinme hakkını kullanma-   gelmekte olup, bu başvurular ilgili idare
          larına  ilişkin  esas  ve  usuller  düzenlen-  ile gerçekleştirilen temaslar sayesinde
          miştir.                                    kişiler lehine çözüme kavuşturulmak-
                                                     tadır.
          Kanun, Türkiye’de ikamet eden ya-
          bancılar ile Türkiye’de faaliyette bulu-   Türkiye’de  iyi  yönetişim  kavramı  ile
          nan  yabancı  tüzel  kişiler  dâhil  (kendi-                   özdeşleşen bir diğer kurum ise Kamu
          leri ve faaliyet alanlarıyla ilgili olmak   Görevlileri Etik Kuruludur. 5176 sayılı
          ve  karşılıklılık  kaydıyla)  herkesin  bilgi                                                                             Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması
          edinme hakkına sahip olduğunu güvence      ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
          altına almıştır.                           Hakkında Kanun ile kamu görevlilerinin

                                                     uymaları gereken saydamlık, tarafsızlık,
          Başta Başbakanlık İletişim Merkezi (Bİ-    dürüstlük, hesap verebilirlik, kamu yara-
          MER) olmak üzere, ilgili kamu kurumu,      rını gözetme gibi etik davranış ilkele-
          valilik ve kaymakamlıklar, mevzuat kap-    rini belirlemek ve uygulamayı gözetmek
          samındaki  başvuruları  ücretsiz  şekilde   üzere Kamu Görevlileri Etik Kurulunun
          alarak yönetimin işleyişindeki noksan-
          lıkları  önlemekte,  vatandaş  ile  devlet                                                    kuruluş, görev ve çalışma usul ve esasları
          arasındaki iletişim kanallarını geliştir-   belirlenmiştir.
          mektedir.
                                                     Kamu Görevlileri Etik Kurulu çalışma-
          İlgili mevzuata baktığımızda, Türki-       larının, kamuoyu ile paylaşılması ve
          ye’de bilgi edinme hakkının kullanımı      kamuoyu nezdinde alınan yaptırım ka-
          ile idarenin korunup kollanmasından        rarlarına erişimin güçlendirilmesi gerek-
          ziyade şeffaflığın sağlanması amaçlan-     tiği değerlendirilmektedir. Ayrıca sadece
          mıştır. Fakat uygulamada, idarenin 4982    üst düzey kamu görevlileri açısından bir
          sayılı Kanunun kapsamına giren bilgi ve    denetimin olması, diğer seviyelerdeki
          belgeyi, gerçek veya özel hukuk kişileri   kamu görevlilerinin Kanunun kapsamı-
          ile paylaşmaktan kaçındığı görülmek-       na girmemesi, sistemin bir diğer eksikliği
          tedir. 4982 sayılı Kanundan kaynakla-      olarak göze çarpmaktadır. Etik Kuralları







                                                  126
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131