Page 122 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 122

itibaren teknolojik, toplumsal ve          larını oluştururken dayanak noktası
          ekonomik gelişmelere paralel ola-          olarak  halkın  refahını  ve mutluluğunu
          rak, devletlerin yönetim anlayışın-        artırmayı hedeflemeli; politikalarını
          da da değişimler ortaya çıkmıştır.         stratejik planlara dayandırmalı ve poli-
          Karar alma süreçlerinin, bireylerin,       tikaların oluşturulmasında katılımcılığa,
          sivil  toplumun,  medyanın  ve  diğer      öngörülebilirliğe ve saydamlığa dikkat
          tüm  paydaşların  işbirliği  ve katılımı   etmelidir.
          ile işlemekte olduğunu, yöneticilerin
          uzlaşmacı, saydam, hesap verebilir, et-    Meselenin bir diğer boyutunu ele al-
          kin ve sorumlu bir yönetim anlayışı        dığımızda sadece Türkiye’de değil, tüm
          içerisinde davranmak mecburiyetinde        dünyada idare, gerek insan gücü ve ku-
          kaldıkları görülmektedir.                  rumsal kapasitesi ile gerekse de bireyin
                                                     temel  hak ve özgürlüklerini etkileme
          Bu doğrultuda, karar alım sürecine sa-     gücü itibari ile devasa bir mahiyet ka-
          dece klasik idare organları değil; başta   zanmış bulunmaktadır. Bir başka ifade
          birey ve birey grupları olmak üzere, sivil   ile günümüz bireyi, eskiye oranla idare
          toplum, meslek grupları, özel sektör ku-   karşısında daha fazla “incinebilir” bir
          ruluşları, üniversiteler de katılmaktadır.   haldedir. Hal böyle olunca, güçlü idare
          Yönetenler aldıkları kararları, halka açık   aygıtının karşısında bireyin temel hak
          bir şekilde alırken, tüm ilgili paydaşların   ve özgürlüklerini korumak, klasik
          sürece  katılmaları ve bilgiye dayalı,     yargı ve klasik idari denetim yolları ile
          uzlaşmacı  bir  yönetim anlayışının  ser-  mümkün olamamaktadır.
          gilenmesi  esastır. Bu  modern yönetim     Bu mümkün olsa bile idarenin yol açtığı
          anlayışı; devlet organlarının ve kamu      maddi manevi zararların giderilmesi
          hizmeti veren kuruluşların katılımcılığı   zaman almaktadır. Bundan başka, bilgi
          özendirmesi ile başlamakta, kararlarının   çağının toplumsal yapısı göz önünde bu-
          tutarlılık, şeffaflık ve hesap verebilirliğin-  lundurulduğunda, sadece hukukilik kriteri
          den geçmekte ve kararlarla uygulama-       ile idareyi denetlemeye dayalı sistemlerin
          ların adil ve etkin olmasıyla sonuçlan-    yetersiz kaldıkları görülmektedir.
          maktadır. Günümüz dinamik toplumsal
          yapılarını yönetme iddiasındaki idare-     Dolayısı  ile  günümüz  bilgi  çağı
          lerin hizmet anlayışı bu değişime ayak     toplumunun artan beklentileri karşı-
          uydurmak mecburiyetindedir. Dolayısı       sında, modern devlet yapılanmasının,
          ile modern kamu yönetimi, politika-        hukukun üstünlüğü, demokrasi ve



                                                  122
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127