Page 288 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 288

Kurumumuz başvuru dosyasının teknik        rası  mevzuat  hükümleri  doğrultusunda
          incelemeyi gerektirmesi nedeniyle, ulu-    şikâyetçilerin, polislik mesleğini seçerken,
          sal mevzuat (polis mevzuatı) ve uluslara-  bu işi kendi iradeleriyle üstlendiklerinin
          rası insan hakları mevzuatı doğrultusun-   kuşku götürmediği, “Emniyet Hizmetleri
          da emniyet teşkilatının çalışma şartları   Sınıfı  Personelinin  Çalışma  Saatle-
          konusunda araştırma ve çalışma yürüten,    rine İlişkin Esaslar” uyarınca hizmetin
          polislik mesleği ve kolluk hizmetleri uy-  gerekleri  doğrultusunda  olağanüstü  du-
          gulaması hakkında ihtisaslaşmış bilirkişi-  rumlarda 12/12, diğer hallerde 12/24
          ye gönderilmesine karar vermiştir.         veya 12/36 esaslarından herhangi birine
                                                     veya her birine göre; çalışma süresi 40
          Şikâyet konusu, İnsan Hakları Evrensel     saatten az ve 12/24 esasından daha ağır
          Beyannamesinin 23 ve 24 üncü madde-        olmayacak biçimde çalışma usullerinin
          leri, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin   uygulanabileceğini  bildikleri  ve  polis-
          4 üncü maddesi, Avrupa Sosyal Şartının     lik mesleğinin yazılı ve yazılı olmayan
          2 nci maddesi, BM Ekonomik, Sosyal ve      kuralları ve doğası gereği bazı hallerde
          Kültürel Haklara İlişkin Uluslararası Söz-  ise daha ağır çalışma koşulları altında da
          leşmenin 6 ve 7 nci maddeleri, BM Me-      çalışabileceklerini öngörerek bu mesleği
          deni ve Siyasi Haklara İlişkin Uluslararası   seçmiş oldukları kabul edilse dahi, “kat-
          Sözleşmenin 8 inci maddesi, AB Temel       lanmak zorunda kaldıkları aşırı külfetin
          Haklar Bildirgesinin 31 inci maddesi, 29   mesleğin gerekleriyle orantısız olduğu”
          nolu Cebri ve Mecburi Çalıştırmaya İ-      kanaati ve sonucuna varılmıştır.
          lişkin ILO Sözleşmesinin 2 nci maddesi,
          ILO 111 nolu Ayrımcılık (İş ve Meslek)     Öte yandan, 2013/90 karar sayılı Gezi
          Sözleşmesinin 1 ve 2 nci maddelerinin      Parkı Olayları hakkında verilen karar-
          amir hükümlerine ve Anayasamızın 2, 18,    da vurgulandığı üzere, polis amirlerinin
          49, 50 ve 55 inci maddeleri çerçevesinde,   aşırı temkinli bir yaklaşım sergileyerek
          “Çalışma Modelleri-Saatleri”, “Ek Görev-   toplumsal olayların yönetimi konusun-
          lendirme”, “Fazla Mesai”, “İdari İzinler”,   daki mevzuat hükümlerini, emri altında-
          “Büro Hizmetlerinde Çalışan Polisler”      ki polis görevlileri açısından keyfi uy-
          ve “Çalışma Şartları Nedeniyle Yaşanan     gulamakta oldukları, özellikle Emniyet
          Sorunlar” başlıkları altında ele alınıp in-  Teşkilatında uygulanan ikinci bir emre
          celenmiştir.                               kadar  görevden  ayrılmanın  yasaklan-
                                                     ması uygulamasının bu keyfiliğe örnek
          Yukarıda değinilen ulusal ve uluslara-     oluşturduğu tespiti yapılmış ve sorumlu



                                                  288
   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293