Page 288 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 288
Kurumumuz başvuru dosyasının teknik rası mevzuat hükümleri doğrultusunda
incelemeyi gerektirmesi nedeniyle, ulu- şikâyetçilerin, polislik mesleğini seçerken,
sal mevzuat (polis mevzuatı) ve uluslara- bu işi kendi iradeleriyle üstlendiklerinin
rası insan hakları mevzuatı doğrultusun- kuşku götürmediği, “Emniyet Hizmetleri
da emniyet teşkilatının çalışma şartları Sınıfı Personelinin Çalışma Saatle-
konusunda araştırma ve çalışma yürüten, rine İlişkin Esaslar” uyarınca hizmetin
polislik mesleği ve kolluk hizmetleri uy- gerekleri doğrultusunda olağanüstü du-
gulaması hakkında ihtisaslaşmış bilirkişi- rumlarda 12/12, diğer hallerde 12/24
ye gönderilmesine karar vermiştir. veya 12/36 esaslarından herhangi birine
veya her birine göre; çalışma süresi 40
Şikâyet konusu, İnsan Hakları Evrensel saatten az ve 12/24 esasından daha ağır
Beyannamesinin 23 ve 24 üncü madde- olmayacak biçimde çalışma usullerinin
leri, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin uygulanabileceğini bildikleri ve polis-
4 üncü maddesi, Avrupa Sosyal Şartının lik mesleğinin yazılı ve yazılı olmayan
2 nci maddesi, BM Ekonomik, Sosyal ve kuralları ve doğası gereği bazı hallerde
Kültürel Haklara İlişkin Uluslararası Söz- ise daha ağır çalışma koşulları altında da
leşmenin 6 ve 7 nci maddeleri, BM Me- çalışabileceklerini öngörerek bu mesleği
deni ve Siyasi Haklara İlişkin Uluslararası seçmiş oldukları kabul edilse dahi, “kat-
Sözleşmenin 8 inci maddesi, AB Temel lanmak zorunda kaldıkları aşırı külfetin
Haklar Bildirgesinin 31 inci maddesi, 29 mesleğin gerekleriyle orantısız olduğu”
nolu Cebri ve Mecburi Çalıştırmaya İ- kanaati ve sonucuna varılmıştır.
lişkin ILO Sözleşmesinin 2 nci maddesi,
ILO 111 nolu Ayrımcılık (İş ve Meslek) Öte yandan, 2013/90 karar sayılı Gezi
Sözleşmesinin 1 ve 2 nci maddelerinin Parkı Olayları hakkında verilen karar-
amir hükümlerine ve Anayasamızın 2, 18, da vurgulandığı üzere, polis amirlerinin
49, 50 ve 55 inci maddeleri çerçevesinde, aşırı temkinli bir yaklaşım sergileyerek
“Çalışma Modelleri-Saatleri”, “Ek Görev- toplumsal olayların yönetimi konusun-
lendirme”, “Fazla Mesai”, “İdari İzinler”, daki mevzuat hükümlerini, emri altında-
“Büro Hizmetlerinde Çalışan Polisler” ki polis görevlileri açısından keyfi uy-
ve “Çalışma Şartları Nedeniyle Yaşanan gulamakta oldukları, özellikle Emniyet
Sorunlar” başlıkları altında ele alınıp in- Teşkilatında uygulanan ikinci bir emre
celenmiştir. kadar görevden ayrılmanın yasaklan-
ması uygulamasının bu keyfiliğe örnek
Yukarıda değinilen ulusal ve uluslara- oluşturduğu tespiti yapılmış ve sorumlu
288